"Handen af van Zwarte Piet"

Door de nieuwsredactie ∑ geplaatst: zondag 13 oktober 2013, 12:29 uur | update: zondag 25 januari 2015, 18:14 uur

UTRECHT - De discussie over Zwarte Piet is in alle hevigheid losgebarsten. De directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur in Utrecht, Ineke Strouken, pleit voor een conferentie om de gevoeligheid rond Zwarte Piet te bespreken en een nieuwe Piet te ontwikkelen.

RTV Utrecht berichtte hier zaterdag over en dat leidde tot een stroom aan reacties. Veruit de meeste mensen vinden dat er niet getornd mag worden aan de tradities rond Sinterklaas en Zwarte Piet. Een kleine groep vindt dat Zwarte Piet en zijn knechtenrol niet meer van deze tijd zijn en dat donkere mensen worden gediscrimineerd.

Paul uit Utrecht voelt wel voor verandering, schrijft hij in een reactie op rtvutrecht.nl. "De geschiedenis induikend kun je er toch niet omheen dat er een zweem van racisme omheen hangt. Maar ik kan mij niet voorstellen dat kinderen hiermee bezig zijn, ik zelf was dit vroeger iig niet. Veranderingen hoeven echter niet slecht te zijn denk ik, pieten in alle verschillende kleuren is heus niet zo'n heftige verandering. Het feest voor het kleine kind zal er heus niet minder om zijn en het s.k. feest is er juist voor deze groep."

Marijke uit Amersfoort schrijft: "Hersenspinselen van volwassenen. Ooit wel eens aan een kind gevraagd wat ze van Zwarte Piet vinden? Ooit wel eens een kind Zwarte Piet horen zeggen tegen een van nature donker iemand? Het is een traditie. Denk terug, hadden wij in onze kindertijd rascistische gedachten bij Zwarte Piet? Nee toch. Echt een probleem voor sommige volwassenen."

Willen uit Utrecht snapt de ophef ook niet. "Zwarte piet is gewoon de slimme rechterhand van de Sint en verdient juist veel respect en dat krijgen ze ook van de Sint. Sint luistert juist goed naar zijn Pieten en zal ze nooit afsnauwen of dingen laten doen die ze niet willen! Waarom gelijk die negatieve associaties? Degene die dat doen zij zelf rascistisch en duwen ze in een slachtofferrol. Zwarte pieten zijn slim, hebben humor, zijn lenig en sterk en hebben juist veel plezier in hun werk!"

Strouken, van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, vindt dat de discussie rond Zwarte Piet verhardt. Ze wil graag rond de tafel met het Sint Nicolaasgenootschap, de makers van het Sinterklaasjournaal en de tegenstanders van Zwarte Piet. Zo wil ze met een doortimmerd plan komen om een nieuwe Zwarte Piet te ontwikkelen.




Wilt u reageren op dit bericht? Laat dan uw reactie achter. Tips voor onze redactie? Bel de tiplijn op 030 8 500 500 of
Whatsapp de redactie via 06 20 70 07 28.


verberg de 30 reacties  |  naar nieuwsoverzicht »



Reacties van lezers

Wat een gezeik over dat zwartepieten gedoe.Honderden jaren vieren we al het Sinterklaasfeest. en nu ineens al die poppenkast. hebben die mensen nou niks anders te doen,om vergelijkingen te maken met zaken die allang niet meer aan de orde zijn,Zo meteen krijgen we te horen dat de Kerstman pedofiel is.Dit is typisch nederland op z'n smalst. Groeten Zwarte Piet! Groeten
Ad uit 's-Hertogenbosch | 17-11-2013 23:35 uur  

Voor iedereen respect maar waar we ons nu druk over maken,ga jullie druk maken om werkelijke problemen.ouderen die moeten betalen om te doucen,ga mensen helpen die het nodig hebben Wij gaan dit jaar weer naar zorgcentrums om de ouderen wel een fijne sinterklaas te geven MET 3PIETEN .En tot zaterdag op het Malieveld
schuurman uit Beverwijk | 23-10-2013 22:14 uur  

Is men ook voor het afschaffen van de traditie om uitkeringen af te schaffen?
Esceha uit Nederland | 23-10-2013 18:47 uur  

ECHT WEER NEDERLAND ZWARTE PIET MOET BLIJVEN WAT EEN GEZEIK ER OVER ZEG ECHT NEDERLAND EEN KLOTE LAND OVER AL OVER ZEIKEN ZWARTE PIET MOET BLIJVEN BLIJF NIET ZEIKEN OVER DAT GEDOE ACHTELIJK LAND WONEN WE IN ZEG
willem uit Terneuzen | 23-10-2013 18:07 uur  

zwarte piet MOET BLIJVEN JEETJE WAT KUNNEN MENSEN ZEIKEN ZEG OP ALLES ZOUT LEGGEN ZWARTE PIET HOORT ER BIJ ZWARTE PIET MOET BLIJVEN WAT KUNNEN MENSEN TOCH ZEIKEN OVER ALLES ZIJN LEUK ZWARTE PIET MOET ABSOLUUT BLIJVEN
marcy uit Terneuzen | 23-10-2013 18:04 uur  

hebben we niets anders te doen, hier in Nederland. Dit is echt weer nederland op zijn smalst. De laatste jaren laait die discussie weer op. Laten we weer normaal doen en gewoon genieten van dit feest voor groot en klein.
elisabeth uit Zeeland | 22-10-2013 19:12 uur  

blij er af we wtten al niet anderes nooid gezeur gehad word als maar gekker vroeger was het ook zwarte piet alle boeken met zwarte piet over al staat hij op kom moet weer geld kosten en weer bezuinigen
henny uit Meppel | 21-10-2013 12:29 uur  

Het personage van Piet moet inderdaad zwart zijn, en de Heilige weer juist wit - net zoals het licht (Goed) altijd omringt is door het donker (Kwaad). Want dat is wat deze viering oorspronkelijk uitdraagt Het enige onwenselijke wat de moderne mens heeft gedaan toen er van dit verhaal 'n rollenspel werd gemaakt is niet zozeer de rol van het duister laten uitbeelden door 'n zwart persoon, maar wel die persoon vervolgens 'n zwart persoon (idg 'n moorse slaaf) laten uitbeelden. Als het met ware gewoon duiveltjes waren geweest had iedere speler alsnog z'n gezicht zwart geschminkt, al doet 'n rode of groene duivel zelfs niets van het verhaal af (kijk maar naar de wintertrol "Grinch") Slaven hebben we hier nauwlijks gezien, die werden overzee verhandeld van kust tot kust. Wat we destijds als burger wel wisten was voornamelijk van plaatjes van indrukwekkende als krijger uitgedoste zwarte figuren. Van de kerk hadden we eeuwelang geleerd dat zwart de kleur van de duivel was, en was bij 'n eerste ontmoeting de gedachte dat de zwarte mens 'n duivelse creatie was en niet meer waardig dan 'n beest dat enkel getemd diende te worden. Dat de duistere creaturen in het verhaal vervolgens door zwarte negers werden uitgebeeld, is slechts 'n tekortkoming van de tijdsgeest van weleer. Met de slavernij an sich had het eigenlijk niet veel te maken, maar meer de beeldvorming rondom deze zwarte mensen.
vHeemrijk uit Utrecht | 14-10-2013 18:20 uur  

Het figuur sinterklaas in de huidige vorm is bedacht door een nederlander ten tijde van de slavernij. In andere landen is zijn hulpje een duivels figuur, dat vond men hier niet ok, dus kwam de zwarte piet in het verhaal. Dan moet je dus eea begrijpen. 1. dit verhaal werd bedacht tijdens de slavenperiode (meer dan 700 miljoen mensen overleden als gevolg van de slavenhandel, de overtocht, ziekten etc. de grootste holocaust uit de geschiedenis). 2. een moor was een zwarte man uit Afrika en droeg kleren die zwarte piet draagt. Page kledij. Dat was dure, nette kleding. Dus door het figuur van zwarte piet worden de moren bespot. 3. Sint Nicolaas zou slavenjongens bevrijd hebben van hun slavernij en hen tot zijn knechten gemaakt hebben (wat is t verschil zou je zeggen). Een oude man en jonge kinderen.. klinkt niet koosjer. 4. volgens het verhaal zouden de moorse knechten van sintnicolaas dus door de schoorsteen gaan en zwart geworden zijn van de roet in de schoorstenen? Het verhaal is veranderd in een apart sprookje. Nu waren het ineens halve schoorsteenvegers die aanvankelijk blank waren en nu ineens kroeshaar kregen ook nog? Laten we duidelijk zijn dat het figuur zwarte piet 100% een zwarte man/jongen is. We kunnen tradities die de zwarte medemens heel erg pijn doen toch best veranderen? Immers, hoeveel doden waren er door de 2e wereldoorlog gevallen en hoeveel door de slavenperiode waardoor nl zo rijk is geworden? De vergeten holocaust, erger dan welke onderdrukking ooit. Maar omdat wij collectief schuld dragen hoor je hier niemand over. En zo arrogant als der blanke mensch is, gaat hij ook nog eens als een olifant walsen over de gevoelens van de nakomelingen van de slaven. Hoezo whitesupremacy? Hoezo selectief de zaken bekijken?
J. uit Veenendaal | 14-10-2013 10:54 uur  

Ja ik wil graag even reageren, een aantal buitenlanders willen het Sinterklaas verstieren. Als je hier aan toe gaat geven is het einde zoek. Mocht het ze toch gaan lukken, om het sinterklaasfeest te veranderen/verstieren, dan krijgt Wilders een stem van mij. En geloof me ik ben absoluut geen racist. Getekend een groot Sinterklaas fan.
Martin de Kruijf uit Mijdrecht | 14-10-2013 10:36 uur  

Laten we trots zijn op ONZE cultuur die behouden moet worden.Er gaat als je niet op past veel van verloren.Discriminatie is de grootste onzin die er is.Als we daar over beginnen weet ik er als vrouw ook nog wel en paar.Ik vind dit op zijn hollans gezegd puur gezeik.
jansje uit Rhenen | 14-10-2013 09:31 uur  

Vroeger werden schoorstenen schoongemaakt door kleine kinderen want die waren klein genoeg om door die (ouderwetse) schoorstenen te kruipen. Het enigste wat dus niet aan het verhaal van Sint en Piet klopt is de grootte van de Zwarte Pieten. (Ga eens oude verhalen lezen waar schoorsteenvegers in voorkomen en zit elkaar niet hersenloos na te brullen op bv twitter!)
A W Reijersen van Bu uit Utrecht | 14-10-2013 02:30 uur  

Patrick Haman 23 uur geleden . Lieve medemensen, of slechte medemensen, die bestaan er degelijk al zouden wij dit willen tegenspreken, wij mensen zijn beperkt intelligent daarom zijn deze discussies belangrijk, want wij leren allemaal van elkaar, en dat maakt de wereld zo mooi of lelijk, leer zoveel mogelijk van elkaar, daardoor kan je opkomen voor jou rechten en elkaar beter begrijpen, zodat de wereld van morgen er anders uit zal zien, zodat ons nageslacht niet hetzelfde zal mee maken als wij, want tijden veranderen de mens wordt slimmer, maar blijft beperkt intelligent, want als wij mensen elkaar niet willen begrijpen vanwege onze trots of behoud van wat ons is aangeleerd, door onze voorouders die niet zo slim als ons waren, dan zal je beperkt intelligent blijven, wat niet ons doel is, dus lieve witte mensen of lieve zwarte mensen leer naar elkaar te luisteren dan zal je te weten komen dat je niets wist en alleen maar wijzer wordt ga zo door, ik hou van jullie, ik hou van alle kleuren, met alle kleuren samen maak ik een prachtig mooi schilderij, want wij hebben elkaar nodig Patrick Haman Beeldendkunstenaar
Haman. P. E uit Amsterdam | 14-10-2013 02:30 uur  

Deze hele onzindiscussie is door een domme Surinamert in Amsterdam-Z.O. begonnen in het kader van de ontkulturisering door de Partij Voor De Allochtonen daar. Die multikulti gekken snappen niet dat Zwartepieten blanke Spaanse jongelui in dienst van de Goedheiligman zijn, die al doende steeds zwarter worden door de roet in de schoorstenen. Als zij ergens terecht over kunnen klagen, dan is het wel dat de kinderen van arme ouders geen kadootjes kunnen krijgen omdat er in de sociale woningbouw nauwelijks meer schoorstenen op de huizen staan terwijl elke bovenmodale woning er wŤl minstens een heeft. Daar erger ik mij dan ook mateloos aan.
Tim uit Vianen | 14-10-2013 02:02 uur  

D. Massink, U weet ten minste waarvoor we een ZWARTE piet hebben. Dat heeft niets met een donkergekleurd iemand [neger] te maken, maar doordat ZWARTE piet door de schoorsteen kruipt!!! Het valt mij trouwens wel altijd op dat het altijd linkse blanken zijn die overal over lopen te zijken en te zoeken en de donkere mensen hier totaal niet mee zitten. Wat willen ze volgend jaar??? Dat ZWARTE piet met een burka gaat lopen zodat de allochtoon zich eigen meer thuis gaat voelen, of moeten ze hoofdoekjes om gaan doen, houd eens op stelletje doorgeslagen mutsen en zijk eens wat minder we hebben wel andere dingen aan ons hoofd dan een leuk en gezellig kinderfeestje, of willen ze ook weer gaan verzieken zoals ze met alles doen wat Nederlands is. Dit is namelijk ONZE cultuur, waarom moeten wij in ons eigen land altijd rekening houden met een ieders cultuur en word er in ons EIGEN land geen rekening gehouden met ONZE cultuur. Een ieder die zich eigen hier aan stoort heeft pech, net zoals de meesten hier in dit land pech heeft om met al die allochtonen op te moeten trekken en al die burka dragers en hoofddoekdragende vrouwen!!!!!!!!! Maar als je daar wat van zegt dan discrimineer je maar als wij onze cultuur willen behouden word het met voeten getreden, ik word hier zo kwaad om, ga je werk eens doen domme muts!!!!!
muis uit Utrecht | 13-10-2013 21:22 uur  

Het is en het blijft toneel - een lange traditie. Blanken die zich zwart kleuren om de leukerd te mogen uithangen. Ik zie weinig in het gedoe rondom de huidskleur van Piet. Sint heeft een baard en Piet is zwart - en verbergen daarmee beiden een stukje herkenbaarheid. Kinderen trappen daar in. En dat is een grote grap. Die grote grap gaat moeilijker worden als je zwarte sinten in witte pieten gaat krijgen. Dat is omdat kinderen het verschil tussen zwarte mensen en blanke mensen heel goed zien. Het is jammer dat mensen de zwarte huidskleur als een probleem zien in het kader van dit toneelstuk. Wat kan er gebeuren opdat mensen er mee ophouden dat als een probleem te zien ?
Edmond Lohman uit Utrecht | 13-10-2013 20:54 uur  

zwarte piet blijf zwarte piet diegene die hier last van heb gaat maar professionele hulp zoeken of ga terug waar het vandaan komt triest dat daar nu over gezeik word
g uit Xx | 13-10-2013 19:56 uur  

Voor op gesteld ben ik bijzonder vůůr het Sinterklaasfeets. Mijn herinneringen aan het feest zijn overwegend positief. Ook om nu kinderen, de maanden voor dat de Sint komt, te zien bladeren in de speelgoedkrantjes, is gewoon prachtig! Niet te spreken over de blijdschap als er daadwerkelijk het kado in de schoen zit dat is gevraagd aan de goed heilig man. Kortom, allemaal super leuk! Ik kan mij niet voorstellen dat de persoon die zwarte schmink op doet om snoep uit te delen een racistisch motief heeft. Ook kan ik mij niet indenken dat de hulpsinterklaas slecht over zijn helper denkt omdat hij zwart is. Wat mij stoort is dat het FENOMEEN zwarte piet WEL racistisch is en dat dit door pro sinterklaasvierders wordt ontkent. Om mijn argument te verduidelijken vraag ik u een sinterklaasviering voor te stellen met in plaats van zwarte pieten, personen in een SS-uniform. Ze doen dezelfde aardige dingen als kado's en snoep uit delen en het helpen van de Sint. Alleen maar lachende blije kindergezichten. Echter, het fenomeen SS'er is fascistisch en dus ongepast. Veel mensen zullen hier aanstoot nemen. Het argument, "maar het is traditie" is niet genoeg om het goed te praten. Conclusie: ik ben extreem voor het feest en ik ben voor bewustwording van het fenomeen zwarte piet.
ProSinterklaasfeest uit Amsterdam | 13-10-2013 19:06 uur  

En hoe zit het dan met Sjors en Sjimmy, daar zat toch ook een zwarte bij en daar mankeerde gewoon niets aan!!!
simply Ed uit Utrecht | 13-10-2013 18:19 uur  

dan wil ik per direct blanke vla uit de supermarkten hebben! net als dat we bruine vla en negerzoenen al hebben verloren een paar jaar geleden. wat een aanstellerij, achtergrond of niet het feest heeft niet eens iets te maken slavernij!! denk eens na.
vonkentrekker uit Amersfoort | 13-10-2013 17:28 uur  

Wij gaan met niemand om de tafel zitten om een nieuwe zwarte piet te creŽren. Om hier nog over te discuteren is ook nog belangrijk moeten zijn. Het zou belachelijk zijn. Ik ben 80 jaar en heb nog nooit een andere piet gezien en hoe komen ze erbij dat dit discriminatie zou zijn Piet is zwart en blijft voor 2 dagen zwart. Geen discussie
Albert uit Utrecht | 13-10-2013 17:28 uur  

gewoon mekaar de zwarte piet toe spelen waar gaat het over zootje flouwekul
witte piet uit Spanje | 13-10-2013 16:41 uur  

Waarom Is Zwarte Piet Zwart? Dat Komt Om Dat Hij Door De Schoorsteen Moet Om De Pakjes Bij De Kachel Te Leggen Daar Door Is Hij Zwart Maar Daar Wordt Over Gezwegen.
D.Massink uit Sittard | 13-10-2013 15:33 uur  

Wat een gezeur allemaal. Sinds 1895 wordt er al samengewerkt met Zwarte Piet. Gaan we nu op alle slakken zout leggen? Wat denk je van TOM POES, het gebakje? Tom heeft helemaal geen poes. Zo kunnen we wel door blijven gaan met alle "discriminerende" namen. Het is en blijft een traditie waar ook de tegenstanders aan hebben meegedaan, in ieder geval hun voor ouders. Als ik nu in de tuin kijk staan daar afrikanen (bloemen ) en ojee dat mag dan ook niet. Jammer dat het zo moet gaan hier in Nederland, lekker lopen nuilen over iets wat helemaal niet van belang is. Het s een kinderfeest, laat dat gewoon blijven. Dan kijken er toch nog mensen vrolijk uit hun ogen. Wie er ooit mee begonnen is over het gemekker van Zwarte Piet zal zelf wel een blauwe fiets hebben gehad in plaats van de gevraagde rode. Jammer,jammer, jammer..
Richard uit Woudenberg | 13-10-2013 15:26 uur  

Ik heb in donker Afrika gewoond en er Sinterklaas gevierd en je zou denken dan pak je iemand van de bevolking om als Zwarte Piet te spelen, natuurlijk deden wij dat niet. Want een echte Zwarte Piet is een blanke die zwart geschminkt wordt. De bevolking vermaakte zich kostelijk en voelde zich niet gediscrimineerd! Als we nu een Rode Piet of een Gele Piet nemen, worden dan de Indianen en Aziaten ook niet gediscrimineerd? En wat als we een Witte Piet nemen? Waar zijn we toch mee bezig?
Tine uit Utrecht | 13-10-2013 15:20 uur  

Zwart-wit Posted on October 13, 2013 by willielek Ik dacht dat we er van af waren, discriminatie om een huidskleur. Of je nu geel, wit, zwart, bruin, blank of oranje bent, van mijn part groen, een kleurtje op de wangen is niet gerelateerd aan gedrag. Ik ken veel gekleurde mensen, allemaal kanjers, uitzonderingen daar gelaten. Ik ken veel geweldige witte lieden, ook hier uitzonderingen: neem de Poetins, de Krollen, de Franken G. of de Robert Emmen. Brrrr. Tja. Zwarte Piet, wie kent hem niet. Hij zit verpakt in het sprookje dat Sinterklaas heet. Sint Nicolaas, begonnen als legende, nu een kinderheld met Piet als een CEO. Zonder Piet is Sint niets waard, want vergeetachtig als hij is, raakt hij de cadeautjes kwijt en ligt zijn boek nog op zijn nachtkastje in Spanje. Piet beschermt Sint tegen te drieste paarden en fluistert de grijsaard namen van zoete kindertjes in het oor. Natuurlijk kun je dat ook heel goed doen met een wit velletje, maar in het volksverhaal is ie nu eenmaal zwart. Traditie. Peuters en kleuters malen niet om uiterlijk. In de gelovige fase gaan alle sprookjes erin als koek. Er zijn stiefmoeders, heksen, feeŽn en tovenaars van allerlei slag, goede en kwade. Er zijn grote lieve reuzen en kwaaie. Het gaat om de magie. Dat is, denk ik de kern: grote mensen verkwanselen de magie, met al hun kennis en redeneringen. Het leven is niet zwart-wit, neem Sneeuwwitje met haar boze stiefmoeder: als alle stiefmoeders het land uit moeten hebben veel kinderen -anno 2013- een probleem. Ook Sint Nicolaas is een relativeerde heilige. Hij is schutspatroon van dieven en hoeren, van piraten, van slagers en studenten (!), van zeelieden en ongehuwde moeders. Van herbergiers, die mensenvlees ooit in de pekel zetten. Kortom, Sint denkt niet zwart-wit. Dus?
willie lek uit Gouda | 13-10-2013 15:19 uur  

ze moeten niks veranderen aan zwarte pieten ze zijn vroeger toch ook klein geweest en hebben het toch ook gevierd sinterklaas feest dus waar die onzin nu vandaan komt???? dit slaat gewoon nergens op ik ben ook zelf 10 jaar lang zwarte piet geweest en heb het met alle respect gedaan en dat die zwarte mensen zich dan aan gesproken voelen dat kunnen wij niks aan doen ik vind pakt dit niet van de kinderen af
moppie uit Utrecht | 13-10-2013 15:13 uur  

Moet het hulpje van de Sint zwart zijn?Waarom?Er zijn toch veel meer tradities die door de tijd achterhaald zijn ?waarom zo halsstarrig vasthouden aan iets dat door de tijd heen zelf veranderd is?
Ronald uit Amsterdam | 13-10-2013 15:05 uur  

Niks veranderen, aan deze traditie. We dansen al veel te veel naar de pijpen van een ander. Wij bepalen in een ander zijn cultuur ook niet wat er moet gebeuren en moet alles geaccepteerd worden.
de Bruijn uit De Bilt | 13-10-2013 14:07 uur  

Ik heb nog nergens gelezen wie of welke groepering/partij deze onzin is begonnen.Begin te denken dat alles een hele vroege 1 april grap is.
Ton IJsselstein uit IJsselstein | 13-10-2013 13:50 uur  

Nieuwsoverzicht

Jongen tuft in politieauto, 500 euro boete

De politie van Nieuwegein heeft vrijdagavond de handen vol gehad aan een groepje...

lees verder »


-advertentie-

Omstanders reanimeren fietser na crash bij station Amersfoort

Een fietser is zaterdagmiddag zwaargewond geraakt bij een ongeluk op het Station...

  • slideshow

lees verder »


Geen botbreuken voor Kelderman

Wilco Kelderman heeft zaterdag bij een val in de twintigste etappe niets gebroke...

lees verder »


Getuige racefietsongeluk Schalkwijk meldt zich

Peter Vliegenthart heeft de belangrijke getuige gevonden die hij zocht omdat hij...

lees verder »


Imposante zege Dafne Schippers in Londen

Dafne Schippers heeft zaterdag haar status als snelste vrouw ter wereld op de 20...

lees verder »


Kelderman zevende na val in voorlaatste Touretappe

Wilco Kelderman is zaterdag in de voorlaatste etappe van de Tour de France in de...

lees verder »


Op pad met de waterpolitie

Het is traditiegetrouw weer een drukke periode voor de agenten die werkzaam zijn...

  • video

lees verder »


Bunschoten krijgt hondenspeelweide

Bunschoten krijgt een omheinde hondenspeelweide. Het is de eerste in de gemeente...

lees verder »


Wegenwacht schiet politie te hulp in Overvecht

De Wegenwacht heeft de politie in de Utrechtse wijk Overvecht zaterdagmiddag een...

lees verder »


Baarns zorgcentrum onder verscherpt toezicht

Zorgresidentie Holland in Baarn is onder verscherpt toezicht geplaatst. Het is n...

lees verder »


Tweede toilet voor zonaanbidders in Griftpark

In het Utrechtse Griftpark is deze week opnieuw een mobiel toilet neergezet. In ...

lees verder »


Racefietsdieven slaan slag in Veenendaal

In Veenendaal zijn zaterdagochtend twee racefietsen gestolen. Dat schrijft de wi...

  • slideshow

lees verder »


Utrechtse kringloopwinkel voor de elfde keer bestolen

De Utrechtse kringloopwinkel De Waarde is zaterdagochtend voor de elfde keer de ...

  • audio

lees verder »


Laatste bergetappe voor Kelderman en Van Baarle

Het Tourpeloton fietst zaterdag de laatste bergetappe. Ook de Veenendaalse wielr...

lees verder »


Verkeershinder door wegwerk in Woerden

In Woerden moeten inwoners rekening houden met wegwerkzaamheden. Bij de Waarder ...

lees verder »


Gewonde Utrechtse wielrenner: "Wie weet wat er gebeurd is?"

Peter Vliegenthart is op zoek naar mensen die meer weten over een val die hij do...

  • slideshow
  • audio

lees verder »


Politie zoekt Veenendaalse woninginbrekers