Toekomst jachthavens onder druk, roer moet om

UTRECHT - Jachthavens die willen overleven, moeten een andere koers gaan varen door in te spelen op nieuwe trends en nadrukkelijk te kiezen voor een doelgroep. Meer van hetzelfde voldoet niet meer. Dat schrijft Rabobank in een rapport over Nederlandse jachthavens.
De toekomst van jachthavens staat onder druk, stelt de Utrechtse bank vast, onder meer doordat het botenbezit afneemt. Van de botenbezitters is meer dan de helft ouder dan 60 jaar en de verwachting is dat velen van hen tussen nu en 10 jaar stoppen met varen.
De nieuwe generatie watersportliefhebbers koopt minder snel een boot. Dat sluit volgens Rabobank aan bij de trend dat mensen minder waarde hechten aan bezit en 'gebruikmaken van' voldoende vinden.
Jachthavens kunnen hier op inspelen door meer variatie aan te brengen in hun aanbod, bijvoorbeeld door behalve ligplaatsen aan te bieden ook boten te gaan verhuren. Ook zouden jachthavens zich moeten richten op groepen watersportliefhebbers met specifieke behoeften en wensen.
"Met alleen meer van hetzelfde voor iedereen gaat de jachthaven het niet redden in de toekomst. De ondernemer moet een heldere keuze maken. Kies je voor het topsegment, dan kun je je profileren met veel luxe, comfort en service door het bieden van topniveau horeca, luxe overnachtingsmogelijkheden en exclusiviteit in full-service abonnementen. Kies je voor gezinnen, dan zijn kindvriendelijke (speel)faciliteiten, eigen animatieteams en gezinsvriendelijke overnachtingsmogelijkheden nodig", zegt marktkenner Annemarie Kuijer
van de bank in een toelichting.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.