Schultz onderzoekt hogere snelheid elektrische auto op A2

PROVINCIE UTRECHT - Elektrische auto's mogen straks mogelijk bij wijze van proef op een deel van de A2 harder rijden dan benzineauto's. Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu brengt op verzoek van GroenLinks de voor- en nadelen van zo'n experiment in kaart en laat daarna weten of het wenselijk is dit uit te proberen.
Auto's mogen nu op het vijfbaansstuk op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam overdag maximaal 100 km/u rijden. Dat heeft te maken met de luchtvervuiling, maar omdat elektrische auto's de lucht niet vies maken, zouden deze ter plaatse tot 130 mogen rijden, stelt GroenLinks.
Schultz vindt het een sympathiek voorstel, maar ze ziet wel problemen. Zoals de wisseling van snelheden: "Het moet wel verkeersveilig gebeuren", zei ze. Wat de geluidsoverlast betreft, zal er volgens de minister niets veranderen. Banden van elektrische auto's maken evenveel lawaai als die van benzineauto's.

ONDERSCHEID

Op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam wordt de snelheid via trajectcontrole in de gaten gehouden. Volgens GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren is het mogelijk daarin onderscheid te maken tussen elektrische en benzineauto's. Dit is volgens haar een voorbeeld van maatregelen die nauwelijks geld kosten en elektrisch rijden wel aantrekkelijk maken.
Veilig Verkeer Nederland is niet te spreken over het idee. "De maximumsnelheid is vaak ook gebaseerd op veiligheidsoverwegingen. Dan is het raar dat auto's die minder uitstoten harder mogen rijden. Bovendien lijkt het erg moeilijk te handhaven", zo liet een woordvoerster weten.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.