Webwinkel Bol.com belooft vaakst nep-korting

PROVINCIE UTRECHT - Bol.com in Utrecht is de webwinkel met de meeste nep-aanbiedingen van speelgoed. Dat meldt de Consumentenbond na onderzoek naar kortingen die onlinewinkels beloven. De bond spreekt van misleiding.
Volgens de Consumentenbond kloppen de van/voor-aanbiedingen vaak niet, omdat de eerdere prijs een adviesprijs is die nooit is gerekend. Ook zou het geregeld voorkomen dat zowel de eerdere prijs als de nieuwe prijs plotseling hoger wordt. Op die manier worden fikse kortingen gesuggereerd.

GEEN ECHTE KORTING

Bol.com maakt zich er volgens het onderzoek het vaakst schuldig aan: 70 procent van de kortingen op speelgoed blijkt geen echte korting, ontdekten de onderzoekers. Ook Wehkamp, Intertoys, Bart Smit, Blokker en andere verkopers zouden in hun onlinewinkels meedoen aan de praktijken. V&D en Toys'R'Us komen met nog geen 10 procent als aanbieders van de minste misleidende aanbiedingen uit de bus.
Directeur Daniel Ropers van Bol.com zegt in een reactie het niet eens te zijn met de Consumentenbond. De prijs waarnaar zijn bedrijf bij de aanbiedingen verwijst, is de consumentenadviesprijs die door de leverancier is vastgesteld, aldus Ropers. Als de adviesprijs niet beschikbaar is, baseert Bol.com zich op de prijzen van andere winkeliers.

ADVIESPRIJS

De Consumentenbond vindt dat als de aanbieding is afgeleid van een adviesprijs, winkels dat moeten vermelden. Dat geldt ook als de 'van-prijs' een prijs is die door andere aanbieders zou worden gehanteerd.
Wehkamp heeft volgens de bond woensdagavond al toegezegd binnenkort zijn manier van aanbiedingen presenteren aan te passen. Dan zal de 'van-prijs' duidelijker als adviesprijs worden neergezet.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.