Extra personeel en nieuwe sprinters voor de NS

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen nemen extra mensen in dienst om de werkdruk te verlagen. Dat is een van de maatregelen die wordt genomen na het werkoverleg dat de leiding van het Utrechtse spoorbedrijf dinsdag had met het personeel.
Ongeveer 150 machinisten en conducteurs gingen toen in Den Haag niet aan het werk uit onvrede over de werkdruk. Het is de bedoeling dat er vijftig hoofdconducteurs en vijftig machinisten bijkomen, zo liet Marjan Rintel, directievoorzitter van NS Reizigers, vrijdag weten. Ook worden twintig mensen aangenomen voor transportbesturing.
"Er moest op een aantal terreinen iets gebeuren, en snel. Niet met abstracte plannen die op kantoor zijn bedacht, maar samen met de medewerkers dicht op de werkvloer'', aldus Rintel. "Met de ondernemingsraad houden we de vinger aan de pols om te zorgen dat deze maatregelen ook effect hebben.''

NIEUWE SPRINTERS

Naast het extra personeel, koopt de NS ook 118 nieuwe sprinters bij de Spaanse fabrikant CAF. Het contract met een waarde van ruim 500 miljoen euro is definitief getekend, aldus het spoorbedrijf vrijdag. De verwachting is dat de treinen, Sprinter Nieuwe Generatie genaamd, in 2018 gaan rijden op het Nederlandse spoor.
CAF kwam als beste uit de bus in de Europese aanbesteding van NS, waarbij in een eerder stadium ook het Franse Alstom een kandidaat was. Het Nederlandse spoorbedrijf heeft de mogelijkheid om nog meer orders te plaatsen bij CAF.
De treinen zijn uitgerust met brede deuren, zijn energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers en beschikken ook over een rolstoeltoegankelijk toilet. De NS zegt door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra sprinters nodig te hebben. Het spoorbedrijf is van plan die te bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.