ProRail in opspraak na stiekem verlengen contracten

UTRECHT - De directie van ProRail heeft een verlenging van contracten geheim gehouden voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu en haar eigen raad van commissarissen. Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft dat donderdag aan de Kamer laten weten.
Vier onderhoudscontracten hadden een looptijd van 3,5 jaar. Maar de directie van het Utrechtse bedrijf besloot vorig jaar echter de onderhandse contracten een looptijd te geven van tien jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau PWC. Deze gang van zaken kan niet door de beugel, aldus Mansveld.
De contracten zouden lopen tot 2017, maar zijn door ProRail verlengd tot 2024. Volgens PWC voldoet ProRail door de verlenging gedurende langere tijd niet aan de aanbestedingswetgeving.
"ProRail heeft hier geen volledige en transparante informatie over verstrekt aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu en aan haar eigen Raad van Commissarissen", schrijft Mansveld. "Daarom zijn maatregelen noodzakelijk", voegt ze eraan toe.

AANBESTEDING

De raad van commissarissen is inmiddels in overleg getreden met de aannemers om te kijken of de looptijd van de contracten kan worden verkort. Ten minste een aannemers heeft ProRail laten weten de voorkeur te geven aan een nieuwe aanbesteding.
De staatssecretaris eist verder dat ProRail haar ministerie "proactief en transparant" van informatie voorziet. Verder wil ze dat voor 1 september duidelijk is hoe de verantwoordelijkheden binnen de top van ProRail zijn verdeeld. Ook gaat ze de werkcultuur
binnen het bedrijf aan de orde stellen.

UITSPRAAK

ProRail kwam eerder donderdag al in opspraak vanwege uitspraken die de pas aangetreden topman Pier Eringa deed om mensen die zelfmoord plegen op het spoor. Tijdens de Dag van de Rail, woensdag in Utrecht, zei hij: "Als ik na een zelfmoord een sms'je krijg, denk ik: verdorie, waarom niet een minder druk tijdstip uitgekozen?"
ZIjn uitspraken deden veel stof opwaaien op social media en in reacties bij vakbladen. Eringa zei volgens de NOS in een reactie dat het nooit zijn bedoeling was om mensen te kwetsen. "Ik gaf meerdere voorbeelden van storingen op het spoor om de discussie aan te zwengelen om als sector nog meer te doen om storingen te voorkomen en sneller op te lossen wanneer deze zich voordoen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.