Fyra: collectief falen van overheid en NS

UTRECHT - De Nederlandse staat en de NS hebben de reiziger in de kou laten staan met een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel. De flitstrein Fyra draaide uit op een fiasco omdat de overheid vooral oog had voor de opbrengsten van de snelle trein die over de HSL-Zuid moest gaan rijden.
Dat is een van de spijkerharde belangrijkste conclusies van de parlementaire enquêtecommisie die onderzocht waarom de Fyra veel later ging rijden dan was gepland en waarom de trein door grote mankementen al na een paar weken weer van het spoor werd gehaald.

NS

De NS dankt de parlementaire enquêtecommissie voor het onderzoek en het eindrapport. "Het project Fyra is een grote teleurstelling geworden voor de reiziger en voor ons. NS heeft haar ambities en beloften niet waar kunnen maken. En wil de lessen van het onderzoek naar de Fyra gebruiken om verdere verbeteringen door te voeren".
De parlementaire enquêtecommissie is ook zeer kritisch over het optreden van verschillende bewindslieden. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft de Tweede Kamer onjuist geïnformeerd, terwijl minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) de Kamer onvolledig heeft geïnformeerd over de flitstrein.

BEWINDSLIEDEN

Ook bewindslieden in eerdere kabinetten hebben de Kamer ontijdig, onvolledig of onjuist geïnformeerd. En de NS was er alleen maar op uit om concurrenten van het spoor te houden en het eigen monopolie veilig te stellen.
De manier waarop de Fyra op het Nederlandse spoor is toegelaten, noemt de enquêtecommissie "schokkend". De Inspectie Leefomgeving en Transport toetste alleen op papier en keek niet naar de treinen zelf. De commissie vindt het "onaanvaardbaar" dat de inspectie haar rol te beperkt invult.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.