TivoliVredenburg financiële flop door geruzie en onvoldoende regie

UTRECHT - De gemeente heeft de problemen met TivoliVredenburg aan zichzelf te wijten. Dat concludeert de Utrechtse Rekenkamer. De bouwkosten zijn met ruim 58 miljoen euro overschreden en de gemeente loopt aanzienlijke financiële risico's.
Het muziekpaleis is eigendom van de gemeente. In 2006 werden de kosten voor bouw en inrichting geraamd op 98,6 miljoen euro. In 2015 is het bedrag opgelopen tot circa 156 miljoen euro.
Er zijn nog ongedekte financiële risico's voor de gemeente die de Utrechtse Rekenkamer schat op tenminste 9,6 miljoen euro. Het zal lastig zijn om de financiële tekorten een halt toe te roepen, stellen de onderzoekers in het rapport.

CAPACITEIT

Het muziekpaleis weet de zaalcapaciteit nog niet voldoende te benutten. Per zaal is er gemiddeld drie keer per week een culturele activiteit. Krap twee keer per week wordt een zaalplaats bezet door een betalende bezoeker. Van de kosten per bezoeker subsidieert de gemeente 32 procent, wat kan oplopen tot 42 procent als de gemeente het exploitatietekort over 2015 dekt.
De consequenties van een groter en duurder gebouw zijn ook onderschat, stelt de Utrechtse Rekenkamer. Er zijn voor de gemeente de komende jaren aanzienlijke financiële risico's. De Rekenkamer roept de raad daarom op om aan TivoliVredenburg te vragen om de exploitatie sluitend te maken. De gemeente moet bepalen welke culturele prestaties zij verwacht en welk subsidiebedrag zij beschikbaar wil stellen.

GELUIDSLEKKEN EN PLAFONDPLAAT

In het rapport wordt ook ingegaan op een aantal aanpassingen aan het gebouw á 2,8 miljoen euro. Zo waren er problemen met liften en de klimaatregeling. Vorig jaar werden geluidslekken ontdekt tussen verschillende zalen.
De kosten hiervoor zijn geraamd op zes ton. Begin juli werd bekendgemaakt dat het geluidslek tussen de zalen Ronda en Hertz is opgelost. Er ligt een juridisch vraagstuk wie aansprakelijk kan worden gesteld.
Over het oplossen van het tweede geluidslek (tussen de zalen Hertz en Cloud Nine) en de financiële consequenties hiervan wordt nog nagedacht. Dit voorjaar viel een grote plafondplaat in de Grote Zaal naar beneden. Wat de financiële consequenties hiervan zijn voor de gemeente is ook nog niet bekend.

RUZIES

De Utrechtse Rekenkamer verwijt de gemeente ook onvoldoende regie. Het had de leiding over de bouw van het muziekpaleis en de vorming van een nieuwe organisatie, voortkomend uit Muziekcentrum Vredenburg, Tivoli en Stichting Jazz Utrecht (SJU). Dit laatste liep volledig vast door onderlinge ruzies, stellen de onderzoekers.
"De huidige stichting TivoliVredenburg zag pas het licht bij de oplevering van het gebouw. De stichting was daardoor onvoldoende betrokken bij het bouwproces en nauwelijks voorbereid op het in gebruik nemen van het muziekpaleis begin 2014", zo staat in het rapport.
Een commissie onder leiding van Carolien Gehrels, ex-wethouder cultuur in Amsterdam, bekijkt hoe de organisatie commercieel succesvoller kan worden. Het onderzoek moet mei volgend jaar klaar.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.