"Minister werkt milieuzone tegen"

UTRECHT - Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu (VVD) werkt niet mee aan de uitvoering van de milieuzones. Dat vermoeden de verkeerswethouders van Rotterdam en Utrecht, Pex Langenberg (D66) en Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Ze vinden dat ze te lang moeten wachten op het officiële verkeersbord waarop de milieuzone voor oude diesels wordt aangekondigd. Dit meldt de Volkskrant.
Op 3 maart stuurde de Raad van State een advies hierover naar het ministerie. Wat daarmee sindsdien is gedaan, is onduidelijk. Rijkswaterstaat wil bovendien niet dat de zones worden aangekondigd op borden langs de snelweg.
Al in 2013 vroegen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht het ministerie van Infrastructuur en Milieu om uniforme richtlijnen voor milieuzones en om een verkeersbord. Volgens een woordvoerder van het ministerie is er geen sprake van tegenwerking, maar duurt de procedure lang. "Voor dit nieuwe verkeersbord moet het Reglement Verkeersborden en Verkeersregels worden gewijzigd."
Omdat het gevraagde verkeersbord er nog niet is heeft Utrecht nu een onderbord met een waarschuwingstekst. De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, fel tegenstander van de milieuzone, vecht de rechtsgeldigheid hiervan aan bij de rechter.
Veel steden verbieden met milieuzones 'vieze' vrachtwagens de toegang in hun centrum. Utrecht is de eerste gemeente die ook personenwagens en bestelbusjes weert: sinds begin dit jaar mogen diesels van voor 2001 het centrum niet meer in. Rotterdam verbiedt vanaf 1 januari 2016 niet alleen deze oude diesels, maar ook personenwagens op benzine van voor 1992 (en niet ouder dan 40 jaar) de toegang tot de milieuzone. Door die maatregelen hopen de steden te voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.