"Meer treinen op spoor kan makkelijk"

AMERSFOORT - Door de spanning op de bovenleiding te verdubbelen, kunnen er meer treinen op het spoor rijden. Ook kunnen Sprinters dan sneller optrekken en wordt energie bespaard. Ontwerp- en consultancyfirma Arcadis in Amersfoort snapt niet waarom dat nu al niet gebeurd, schrijft De Telegraaf.
"Het is al een tijd bekend bij NS en Prorail. En financieel is het haalbaar", zegt Cécile Cluitmans van Arcadis tegen de krant. De kosten van 735 miljoen euro zijn volgens haar in acht jaar terugverdiend.
Het spoornetwerk in Nederland wordt gevoed met een spanning van 1,5 kilovolt. Dat is een van de laagste in Europa, zegt Cluitmans. "En hoe lager de spanning, des te meer stroom je nodig hebt, weten we uit de natuurkunde."
Op de hogesnelheidslijnen en op de Betuweroute wordt een spanning van 25 kilovolt gebruikt. Dat gaat de ingenieurs van Arcadis te ver omdat zo'n spanning heel veel extra geld kost. Een verdubbeling is veel goedkoper en net zo effectief, aldus Cluitmans.
Arcadis vindt volgens De Telegraaf de top van ProRail aan zijn zijde voor hogere spanning."Het is veiliger, geeft meer capaciteit op het spoor en is duurzamer", zei topman Pier Eringa op de nieuwjaarsreceptie van het spoorbedrijf.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.