Gouden Hondekop op Domplein in Utrecht

UTRECHT - In de binnenstad van Utrecht komt deze week een levensgrote replica van een trein te staan. De goudgespoten Hondekoptrein moet aandacht trekken voor de Nationale Museumweek die zaterdag begint.
Museumkaarthouders konden dit jaar beslissen welke Nederlandse museumpronkstukken blikvangers van de themaweek moesten worden. De Mat54, zoals de Hondekop officieel heet, kreeg meer dan 17.000 van de 30.000 stemmen. De trein is een kroonjuweel van het Spoorwegmuseum in het oude Maliebaanstation in Utrecht.

PIEPSCHUIM

De trein wordt woensdag bij het Spoorwegmuseum op ware grootte nagebouwd uit piepschuim en komt 's avonds op een trailer op het Domplein te staan. De replica wordt twaalf meter lang en bijna vier meter hoog. Vrijdagmorgen wordt hij aan het publiek gepresenteerd. Kinderen van de Maliebaanschool stellen dan vragen aan dj en treinliefhebber Jeroen Nieuwenhuize, Spoorwegmuseumdirecteur Marten Foppen en burgemeester Jan van Zanen.
Ook in andere delen van het land wordt bijzonder cultureel erfgoed nagebouwd. In de museumweek organiseren honderden Nederlandse musea een speciaal programma rond hun eigen topstukken.

LANGE NEUS

De Mat54 werd, zoals de naam al aangeeft, in 1954 door de Nederlandse Spoorwegen besteld om passagiers te gaan vervoeren. Het treintype viel indertijd op door zijn robuuste vorm en de lange, ronde neus die de machinist moest beschermen bij een eventuele botsing. Die neus leverde de trein de koosnaam Hondekop op.
De treinen waren vooral in de jaren zeventig beeldbepalend. Het merendeel van de intercityritten werd met Hondekoppen gereden. De Mat54 deed uiteindelijk dienst tot 1996 en verdween daarna van het spoor. Behalve het Spoorwegmuseum beschikt ook de stichting Mat'54 Hondekop-Vier nog over een rijdend exemplaar.

Spoorwegmuseum over gouden Hondekop

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.