Utrechtse gemeenteraad steunt verkeersplannen

UTRECHT - Een meerderheid in de Utrechtse politiek staat achter de nieuwe verkeersplannen voor de stad. Dat bleek donderdag tijdens de commissievergadering over de nota. Het is de bedoeling om het gebruik van de auto te ontmoedigen en fietsers en voetgangers meer ruimte te geven.
Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) zegt dat met de plannen Utrecht leefbaar blijft, ook als de stad groeit naar 400.000 inwoners. Zo moet de maximumsnelheid in de stad 30 kilometer per uur worden en is het plan om de meeste vierbaanswegen om te bouwen naar twee banen.

BALANS

"We hebben geprobeerd een balans te zoeken tussen alle belangen", zegt Van Hooijdonk. Dat blijkt volgens haar ook uit de brede steun die het plan geniet in de gemeenteraad. Zo kan ook coalitiepartij VVD zich vinden in de plannen. "We zijn het eens met het totale pakket van dit plan", zegt VVD-raadslid André van Schie. "Er zijn wel onderdelen waar de VVD zorgen over heeft en die hebben we ook geuit vandaag."
Van Schie zegt dat er iets moet worden gedaan aan het verkeer in de stad. "Verkeer zal er rekening mee moeten houden dat in de toekomst de reis iets langer duurt", aldus Van Schie. "De weg wordt smaller, maar zal wel zo worden ingericht dat er dezelfde hoeveelheid verkeer doorheen kan." Hoe dat precies moet gaan werken, is nog onduidelijk.

'T GOYLAAN

In de nota staan geen precieze plannen. Van Hooijdonk zegt dat de uitwerking voor onder meer het Westplein en de Cartesiusweg later wordt gemaakt. Voor 't Goylaan zijn de plannen al klaar. Daar begonnen tegelijkertijd met de raadsvergadering de werkzaamheden, met grote verkeersopstoppingen in de wijk Lunetten en Hoograven tot gevolg.
Van Hooijdonk maakte woensdag bekend dat de stad afspraken heeft gemaakt met de provincie. Die heeft net als omliggende gemeenten en het Rijk grote kritiek. Daarom is afgesproken dat opnieuw naar de plannen voor de Europalaan en Cartesiusweg wordt gekeken en heeft de stad ook beloofd dat de Waterlinieweg niet tweebaans wordt zolang de ring Utrecht niet is aangepast.
Voor het debat over de nota Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen was donderdag te weinig tijd uitgetrokken. Daarom gaat de discussie over enkele weken verder.

Meerderheid gemeenteraad steunt verkeersplannen Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.