Effect Utrechtse milieuzone onduidelijk

UTRECHT - De lucht in de stad Utrecht is de afgelopen jaren veel schoner geworden. Dat blijkt uit TNO-onderzoek in opdracht van de gemeente. De onderzoekers zien echter geen direct verband met de milieuzone waarmee Utrecht oude dieselauto's uit de stad weert.
De gemeente wilde met het onderzoek het effect van de Utrechtse milieuzone bepalen. Sinds vorig jaar zijn oude dieselauto's niet meer welkom in de stad. Volgens de gemeente draagt die maatregel bij aan de schonere lucht. TNO kan dat verband niet leggen.
De lucht in Utrecht kan door diverse redenen schoner zijn geworden, stellen de onderzoekers. De verschoning kan komen doordat nieuwe auto's veel minder schadelijke stoffen uitstoten dan oude auto's en het wagenpark zich automatisch verjongd. Door een subsidieregeling in Utrecht is in de stad het aantal oude auto's dat werd ingeruild hoger dan gemiddeld.

NIEUWE BUSSEN

Wat volgens TNO ook aantoonbaar heeft gezorgd voor een betere luchtkwaliteit in de stad Utrecht is de vernieuwing van de bussen. Verder spelen zogenoemde achtergrondconcentraties een rol bij schonere lucht. Deze concentraties worden niet veroorzaakt door het verkeer, maar door stedelijke en industriële emissies en buitenlandse bronnen.
Daarnaast, zo schrijft TNO, zou de verkeersintensiteit een rol kunnen spelen. Dat wil zeggen: het aantal auto's dat voorbijrijdt en de mate van doorstroming op de gemeten punten. Tenslotte kan ook het weer een rol gespeeld hebben tijdens de meetperiodes. Meer wind zorgt voor een schonere lucht.
De conclusies staan in een aantal dikke rapporten die de gemeente openbaar heeft gemaakt. Volgens wethouder Lot van Hooijdonk heeft de milieuzone als onderdeel van een veel groter pakket aan maatregelen wel bijgedragen aan schonere lucht.

CDA-raadslid Sander van Waveren: Milieuzone zo snel mogelijk afschaffen

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.