Vragen D66 over NL-Alert De Meern

DE MEERN - D66 heeft schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van de bedrijfsbrand in De Meern. De partij vermoedt dat niet alle waarschuwings- en informatiesystemen naar behoren hebben gefunctioneerd.
D66 stelt vast dat er klachten zijn van mensen die geen NL-Alert hebben gekregen, ondanks dat hun telefoon daar juist voor was ingesteld. Als dat klopt vindt de partij dat zeer zorgwekkend. "We hebben juist dat soort systemen om mensen te kunnen waarschuwen en om ze te vertellen wat ze moeten doen", zegt raadslid Arjan Kleuver. "Het kan niet zo zijn dat dit soort essentiële systemen uitvallen op het moment dat er een calamiteit is."
RTV Utrecht heeft ook klachten ontvangen over het slecht werkende waarschuwingssysteem.
Ook de gemeentelijke website die informatie had moeten geven over de brand functioneerde tijdelijk niet, stelt D66. De partij vraagt hoe vaak de systemen worden getest en wat het college doet om ervoor te zorgen dat ze naar behoren functioneren.
De gemeente Utrecht laat in een schriftelijke reactie weten: "De website heeft gedurende de crisis altijd gefunctioneerd. Het bericht op utrecht.nl, waar ook NL-Alert naar verwijst was steeds beschikbaar. Echter, het bericht op de homepage heeft ook de indruk gewekt van een link naar een nieuwsbericht. De mensen die het eerste half uur op de titel van het bericht klikten kregen een witte pagina. Na een half uur is er een nieuwsbericht met dezelfde inhoud als op home aangemaakt. De instructies zijn inmiddels aangepast om de witte pagina te voorkomen. De website is geen moment uit de lucht geweest."

Raadslid Arjan Kleuver: NL-Alert móet functioneren

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.