Utrechtse studenten krijgen prijs voor anti-extremismecampagne

Fotoserie 'Ik ben ...'
Fotoserie 'Ik ben ...' © Dare to be grey
UTRECHT - Een groep studenten van de Universiteit Utrecht heeft de eerste prijs gewonnen in de Facebook Global Digital Challenge. De studenten kregen de hoogste waardering voor hun socialmedia-campagne tegen extremisme 'Dare to be Grey'.
Dare to be Grey roept op de toon van het maatschappelijk debat te matigen. Voorbeelden van dit soort verhitte debatten op social media zijn er genoeg; denk bijvoorbeeld aan de ophef rond Sylvana Simons of de Zwarte Pietendiscussie. In dergelijke debatten zijn vooral de extremen hoorbaar, menen de Utrechtse studenten. Via het verspreiden van 'grijze' verhalen proberen ze 'te voorkomen dat mensen vervallen in zwart-witdenken'.
Voorbeelden zijn onder meer de YouTube-serie 50 KleurenGrijs of de fotoserie 'Ik ben..'. Daarin krijgen mensen met een 'grijze mening' een podium om hun verhaal te doen.
Dare to be Grey is begonnen als een stage voor studenten internationale betrekkingen. Die stage is bijna klaar, maar de campagne nog niet. De studenten kregen in Washington een prijs van 5000 dollar om er mee door te gaan.
De wedstrijd is een initiatief van de Amerikaanse overheid en Facebook. Universiteiten over de hele wereld deden er aan mee. De Universiteit Utrecht nam als enige Nederlandse universiteit deel aan de Facebook Global Digital Challenge.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.