Schrijfvaardigheid kinderen slecht

UTRECHT - Aan het eind van de basisschool is slechts 30 procent van de leerlingen in staat om een boodschap schriftelijk goed over te brengen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht.
De promovendi Monica Koster en Renske Bouwer stellen dat het taalonderwijs op de basisschool vooral gericht is op lezen, woordenschat en spelling, en minder op schrijven. Docenten zijn vaak ook minder goed toegerust om schrijfonderwijs te geven, aldus de onderzoekers.

LESMETHODE

Volgens Koster en Bouwer is een slechte schrijfvaardigheid

problematisch voor de latere carrière van de kinderen. Ze hebben daarom de
ontwikkeld. Deze methode omvat functionele en motiverende schrijflessen, instrumenten voor het toetsen en beoordelen én scholing voor docenten.
Tekster werkt met dierennamen die acroniemen vormen voor stapjes in het schrijfproces (zie foto). Volgens de taalwetenschappers gingen leerlingen na vier maanden onderwijs met de methode maar liefst 1,5 leerjaar vooruit.
Koster en Bouwer voerden hun onderzoek de afgelopen vier jaar uit met 144 leerkrachten en bijna drieduizend leerlingen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.