Huisartsenposten zonder apotheek grote ergernis
PROVINCIE UTRECHT - Veel Utrechters balen ervan dat ze bij huisartsenposten niet altijd direct hun medicijnen kunnen krijgen. Veruit de meeste klachten in de provincie Utrecht gaan over het ontbreken van een nachtapotheek.
Dat is op te maken uit een enquête die RTV Utrecht samen met de andere regionale omroepen en de NOS uitvoerde. Onder meer op de post in Leidsche Rijn en in Zeist moeten patiënten na hun bezoek aan de post nog naar het Diakonessenhuis in Utrecht rijden om de voorgeschreven medicijnen op te halen.
Volgens Primair Huisartsenposten, eigenaar van alle posten in onze provincie, is het voor apotheken vaak niet rendabel om de hele nacht open te zijn.
BEZORGEN
Wat veel patiënten blijkbaar niet weten is dat apotheken medicijnen ook gratis en binnen een uur thuis kunnen laten bezorgen via een medicijnentaxi. De apotheek in Leidsche Rijn zegt uit te gaan zoeken hoe het komt dat patiënten dat niet weten. Mogelijk wijzen huisartsen niet altijd op die optie.
WEINIG BEZOEKEN
Uit de enquête blijkt verder dat inwoners van de provincie Utrecht opvallend weinig naar de huisartsenpost gaan. 66 procent van de inwoners is afgelopen jaar één of meerdere keren naar de huisartsenpost gegaan.
Alleen inwoners van Drenthe en Friesland gaan minder vaak. Volgens Primair Huisartsenposten heeft dat te maken met de samenstelling van de bevolking. Met name in de stad wonen veel studenten en die gaan zelden naar een huisartsenpost.
DICHTBIJ
Tweederde van de Utrechters heeft een huisartsenpost binnen tien kilometer van de woning en dat is net iets meer dan het landelijk gemiddelde. Primair Huisartsenposten zegt dat dat te danken is aan de grote hoeveelheid ziekenhuizen in de provincie. Vaak wordt een huisartsenpost in een ziekenhuis geplaatst.
KLANTVRIENDELIJK
Over de klantvriendelijkheid is de Utrechter redelijk positief. 67 procent noemt de toon van de telefonisten stimulerend of vriendelijk. Ongeveer een kwart vindt dat ze argwanend te woord zijn gestaan. 70 procent vindt vervolgens dat de arts goed luistert naar de klachten van de patiënt.
Ook de wachttijden in de Utrechtse huisartsenposten vallen mee. 69 procent van de patiënten werd binnen een half uur geholpen.