Wachttijd voor rolstoel loopt op in Utrecht

UTRECHT - De wachttijden voor Utrechters die een rolstoel nodig hebben nemen toe, sinds de gemeente leverancier Welzorg een rode kaart heeft gegeven. Daardoor neemt de vraag naar onderhoud en reparaties bij de drie overige leveranciers enorm toe.
Welzorg is een van de vier bedrijven die de stad heeft aangewezen om zaken te doen met mensen die een beperking hebben. Door de zogenoemde rode kaart mag de onderneming geen nieuwe rolstoelen meer leveren.

EXTRA PERSONEEL

Een woordvoerder van rolstoelaanbieder Jens Beenhakker laat weten dat door de toestroom aan nieuwe klanten de wachttijden voor alle cliënten langer worden. Het bedrijf wil wel investeren in extra personeel, maar dan moeten er afspraken met ambtenaren worden gemaakt over de termijn.
Jens Beenhakker vreest de extra klanten weer kwijt te raken zodra de rode kaart voor Welzorg weer wordt ingetrokken en vraag een garantie van de gemeente. Die garantie zou voor minimaal een jaar moeten gelden.

GASHANDEL BLEEF HANGEN

Een voorbeeld van een klant die de dupe is van de lange wachttijd bij Jens Beenhakker is Wendy Keller uit de Utrechtse wijk Ondiep. Zij had een slag in het wiel van haar elektronische handbike. Het duurde zeven weken voordat die handbike terugkwam en toen bleken de motor en accu's defect te zijn. Na weer zes weken wachten kreeg ze het apparaat terug, waarna de gashandel bleef hangen en ze
reed.
Directeur Makkes Van der Deijl van Jens Beenhakker zegt dat zo'n lange wachttijd niet de bedoeling is: "We hadden te maken met een aantal zieken op de reparatieafdeling. Dat is een heel specialistische afdeling. Dergelijke vakmensen kun je niet even snel van een uitzendbureau laten komen. Daarnaast hebben we veel last van de problemen bij onze concurrent. Wij kunnen de toeloop aan nieuwe klanten en extra serviceaanvragen nauwelijks aan, en zo loopt de wachttijd voor onze cliënten flink op."

RODE KAART

Woordvoerder Michael van Nieuwkasteele van Welzorg erkent dat er problemen zijn met het kwaliteitsniveau: "Die rode kaart hebben we gekregen op 8 september. We zijn nu hard aan de slag met een verbeterprogramma en we zijn in overleg met de gemeente Utrecht. Zodra we weer aan de eisen voldoen wordt de rode kaart ingetrokken."

Wendy raakte gewond toen haar gashendel bleef hangen

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.