"Translink gebruikt ov-chipkaart als melkkoe"

AMERSFOORT - Het bedrijf achter de ov-chipkaart, Translink in Amersfoort, heeft in vijf jaar tijd 55 miljoen euro winst gemaakt met de plastic kaartjes. Consumentenorganisaties zijn met stomheid geslagen. Het verhaal van Translink was namelijk altijd dat de kaart slechts 'kostendekkend' zou zijn, bericht het AD. Translink zegt dat de krant verkeerde conclusies heeft getrokken.
Translink, dat eigendom is van de openbaar vervoerbedrijven, maakte in de eerste jaren nog verlies, maar inmiddels is het verkopen van ov-kaarten en het in de lucht houden van het betalingssysteem volgens het AD enorm lucratief.
Het bedrijf maakt jaarlijks ruim 3 miljoen ov-chipkaarten. Iedere klant komt na maximaal vijf jaar weer terug, want na die tijd is een pasje verlopen. Zo'n pasje kost 7,50. In de krant wordt gesproken over een "financiële melkkoe".

FOUTE CONCLUSIES

Translink zegt het geld geen winst is, maar een terugbetaling van investeringen. "De OV-bedrijven hebben de eerste jaren van het bestaan van Translink vele miljoenen in Translink geïnvesteerd voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart en de backoffice (dienstverlening en systemen)", zegt de organisatie.
"Daarmee heeft Translink in de eerste tien jaar van haar bestaan (2001 t/m 2010) aanloopverliezen gekend. De positieve resultaten van Translink worden gebruikt om de aanloopverliezen te compenseren", aldus Translink in een verklaring.
In het perscommuniqué staat ook dat Translink heeft geen winstoogmerk heeft. De organisatie zegt dat een onafhankelijke partij gaat bekijken of het geld goed is besteed.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.