"DUO moet beter communiceren over schuld student"

UTRECHT - Studenten worden de dupe van slechte communicatie bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) over de hoogte van schulden die zij opbouwen. Dat zegt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) in Utrecht.
De studenten begrijpen vaak het ambtelijk taalgebruik niet, of de informatie 'verdwijnt' tussen hun post. Daardoor moest de deurwaarder bij de helft van de studenten met een betalingsachterstand langskomen.
In 2016 ging het om honderdduizend bezoekjes van de deurwaarder. "Het is niet alleen de schuld van studenten", zegt bestuurslid Jeroen Wienen van de ISO. "Als het om zóveel studenten gaat, kun je wel zeggen dat het aan de communicatie schort."

BELLEN

ISO roept DUO op om studenten te bellen in plaats van aan te schrijven. Ook de Nationale Ombudsman wil betere communicatie. "Als studenten in de problemen komen, moet er persoonlijk contact mogelijk zijn. Dat was er niet of nauwelijks en dat is hard nodig."
Veel voorkomend probleem volgens de ombudsman is dat studenten vergeten om de OV-kaart stop te zetten, of ze weten niet hoe ze dat moeten doen. Zo loopt de schuld snel op, want de boete daarvoor is 200 euro per maand.

"DUO moet beter communiceren over schuld student"

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.