Petitie voor komst perrontrappen Moreelsebrug

UTRECHT - De Moreelsebrug in Utrecht moet perrontrappen krijgen. Zo kunnen mensen vanaf Utrecht Centraal makkelijker het Utrechtse centrum bereiken en omgekeerd. Dat wil Utrecht Fossielvrij en daarom is de beweging een petitie gestart.
Het lijkt een lastige kwestie te worden omdat over de brug veel gesteggeld is. De brug is deels betaald door de Rabobank, onder meer om medewerkers snel van en naar het station te krijgen. Maar de trappen naar het perron konden vanwege juridische redenen niet worden aangelegd.

HANDTEKENINGEN

Utrecht Fossielvrij kan zich daar niet bij neerleggen en zij zijn niet de enige. Op dit moment zijn er al meer dan duizend handtekeningen binnen. De
staat sinds dinsdagavond online.
Volgens de Utrechtse organisatie zijn de trappen er niet gekomen door een agressieve lobby van het Franse bedrijf Klépierre. Er zou een economisch belang achter de dwarsboomactie van de eigenaar van Hoog Catharijne zitten.

CLAIM

"Klépierre dreigt met een miljoenenclaim naar de gemeente als die trappen gebouwd worden. Dus er is wat gesteggel en dat gesteggel is er natuurlijk omdat de gemeente zelf ook best die trappen wil bouwen. Dus onze petitie is gericht tegen de gemeente maar ook een signaal naar Hoog Catharijne", aldus Rolf Schuttenhelm, initiatiefnemer van de petitie.
Doordat er nu geen perrrontrappen zijn, kunnen mensen alleen via winkelcentrum Hoog Catharijne Utrecht CS bereiken. En dat komt het Franse bedrijf wel goed uit volgens Utrecht Fossielvrij, omdat zij zo veel meer potentiële klanten trekken.
Schuttenhelm: "De burgers van Utrecht zijn uiteindelijk de mensen die winkelen in Hoog Catharijne. Als Hoog Catharijne de belangen van de inwoners van Utrecht blijft schaden, is dat uiteindelijk ook niet goed voor Hoog Catharijne zelf."
De Moreelsebrug is de langverwachte verbinding tussen de Utrechtse binnenstad en de westkant van de stad. Het is een fiets- en wandelbrug van 275 meter lang.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.