Verdacht pakketje blijkt reclamestunt, politie niet blij

UTRECHT - De politie is niet blij met een reclamestunt van een nieuw te openen escape room in Utrecht. Het bedrijf stuurde een verdacht pakketje naar verschillende mediabedrijven. "In deze tijd kan een dergelijke reclamestunt verkeerde reacties oproepen."
Even schrikken op de redactie van RTV Utrecht vanmiddag: een vreemd pakketje, geadresseerd aan 'De Redactie' en afzender onbekend. Uiteindelijk bleken de zorgen onterecht: het 'verdachte pakketje' was onderdeel van een reclamestunt.
Rond het middaguur kwam het pakketje met cijfers en stroomdraadjes binnen op de redactie. Medewerkers van de politie, die bij RTV Utrecht waren voor opnames van het opsporingsprogramma Bureau Hengeveld, vertrouwden de zaak niet en lieten het pakketje meenemen voor technisch onderzoek. Het apparaat bleek een toegangscode te bevatten voor een nieuw te openen escape room in Utrecht.

COMPUTER

"De bedoeling was dat de ontvangers het apparaatje aansloten op de computer. Dan verschijnt er een code, en als je die invult kom je op onze site terecht", vertelt bedenker Patrick Meutzner.
Er zijn meerdere pakketjes verstuurd, laat Meutzner weten. "We hebben ze ook naar de redacties van Hart van Nederland, NU.nl en DUIC verstuurd."

VERKEERDE REACTIES

De politie heeft de betreffende escape room al laten weten niet blij te zijn met de actie. "In deze tijd kan een dergelijke reclamestunt verkeerde reacties oproepen. Ze zullen ongetwijfeld geen verkeerde bedoelingen hebben gehad, maar dit is niet het soort aandacht dat je als bedrijf moet willen", laat een woordvoerder weten.
Volgens Meutzner is het niet de bedoeling geweest om de betreffende redacties aan het schrikken te maken. "We hadden wel in ons achterhoofd dat het misschien verkeerd kon worden opgevat, maar het was nooit onze intentie om mensen schrik aan te jagen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.