Reizen met tienminutentrein: "Houd eerst nog even rekening met vertraging"

UTRECHT - Treinreizigers maken vandaag voor het eerst kennis met spoorboekloos rijden. Op het traject Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven hoeven ze niet meer lang op een trein te wachten, want iedere tien minuten staat er eentje voor ze klaar. RTV Utrecht beantwoordt de belangrijkste vragen over dit nieuwe 'treinen'.

WAT IS SPOORBOEKLOOS RIJDEN

Het idee is dat reizigers voor vertrek niet meer in het spoorboekje hoeven te kijken, maar dat er standaard
een trein rijdt. Dan kan je dus gewoon naar het station komen en staat er snel een trein voor je klaar.
Het klinkt simpel, maar volgens de NS vraagt de nieuwe dienstregeling extra inspanning van het spoorpersoneel. "Het is eigenlijk niet helemaal spoorboekloos, want voor onze machinisten en conducteurs wordt de operatie strakker dan ooit. We gebruiken daarom liever de term tienminutentrein dan spoorboekloos rijden", zegt woordvoerder Erik Kroeze tegen RTV Utrecht.

WAAROM GAAN ER ELKE TIEN MINUTEN TREINEN RIJDEN

Het is niet toevallig dat de NS de maatregel invoert. Volgens het bedrijf komen er namelijk steeds meer reizigers bij. "Er zijn meer mensen onderweg naar werk of studie, dus er moeten meer treinen rijden. Het traject tussen Eindhoven en Amsterdam is daar klaar voor gemaakt en nu is het zover dat we kunnen testen", stelt Kroeze. Hij benadrukt dat door de maatregel de kans op een zitplaats groter wordt.

WAAROM ALLEEN OP WOENSDAG GEEN SPOORBOEKJE

Het gaat nu nog om een proef om te kijken hoe het zogenoemde spoorboekloos rijden verloopt op het spoortraject tussen Amsterdam en Eindhoven. "We doen het eerst alleen op woensdag, om te testen. We weten namelijk pas echt hoe het gaat als er reizigers tijdens de spits in de trein zitten. Elke week kunnen we verbeteringen doorvoeren. Als in december de nieuwe dienstregeling wordt ingevoerd, dan gaan we iedere dag zo rijden", zegt Kroeze.

WAT MERKEN REIZIGERS VAN DE PROEF

Nou, als het goed is merken de reizigers natuurlijk dat er iedere tien minuten een trein voor ze klaarstaat. Maar tijdens de testfase kunnen ze ook best tegen vertragingen en oponthoud aanlopen, geeft de NS toe.
"De treinen zonder spoorboekje rijden tot december nog door de huidige dienstregeling heen. Dus de aansluiting op andere treinen is nu nog niet ideaal. Reizigers moeten op de woensdag extra opletten hoe hun trein aansluit op bijvoorbeeld het streekvervoer. Het kan zijn dat er de eerste woensdagen nog wat meer vertraging is dan reizigers van ons gewend zijn", aldus Kroeze.

WAT VINDEN REIZIGERS VAN DE PROEF

Reizigersorganisatie Rover in Amersfoort erkent dat er actie nodig is om het groeiend aantal reizigers te kunnen opvangen. "We hoeven elkaar niet in de maling te nemen, want er moet iets gebeuren. Alleen niet op de manier waarop er nu geëxperimenteerd wordt en niet samengewerkt wordt met de busbedrijven in de regio en met de reizigers", zegt woordvoerder Aldo Markus tegen RTV Utrecht
Markus vreest veel overlast voor de reizigers. "De ellende is dat er nu aan de reizigers wordt gevraagd om op de woensdagen wat flexibel te zijn. Maar de consequenties zijn nog helemaal niet duidelijk." Grootste probleem is volgens hem de verwarring op het perron. "Op dinsdag en donderdag moet je straks in de trein blijven zitten. Maar op woensdag moet je overstappen en zie je nota bene de trein die je nodig hebt vertrekken. Maar je kunt hem niet meer halen."

GAAN TREINEN OP ANDERE PLEKKEN OOK ELKE TIEN MINUTEN RIJDEN

De NS zou de nieuwe dienstregeling ook graag invoeren op
, want in grote delen van Nederland groeit het aantal reizigers. Maar dat ideaal is volgens de NS voorlopig nog niet haalbaar.
"Amsterdam-Utrecht-Eindhoven is een van de drukste spoorlijnen van Nederland. Daarom kiezen we er ook voor om hier te beginnen. Op andere trajecten is het spoor nog niet geschikt. We zouden dat graag willen, maar helaas zijn daar nog veel investeringen voor nodig", stelt woordvoerder Kroeze.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.