Vaker vrachtwagens in voetgangersgebied Utrecht

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - Vrachtwagens mogen in de toekomst ook 's avonds het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad in om winkels te bevoorraden. Dat staat in het convenant dat de gemeente vanavond heeft getekend met de transportorganisaties.
Vorige week werd al bekend dat vanaf 2025 in het centrum alleen elektrische voertuigen en auto's op waterstof mogen rijden. Vandaag werden de details bekend. In de periode tot 2025 worden de regels steeds een stukje strenger. Maar daar staat tegenover dat transporteurs en winkels ook meer ruimte krijgen om te bevoorraden.

VENSTERTIJDEN

Vrachtauto's en bestelbusjes die winkels bevoorraden mogen maar in beperkte tijden het centrum in. Dat heten venstertijden. Die zijn nu 's ochtends tot half twaalf, en 's avonds tussen zes en zeven uur. Vooral van die laatste venstertijd wordt nauwelijks gebruik gemaakt, omdat de periode te kort is. Daarom wordt de venstertijd in de avond verruimd.
Vanaf volgend jaar mogen vrachtauto's en busjes tussen zeven en negen uur het voetgangersgebied in om winkels te bevoorraden. Die verruiming geldt alleen voor vrachtwagens met een hele hoge milieunorm (Euro VI) en bestelbusjes op elektriciteit of bio-gas.
In de periode tot 2025 worden de venstertijden voor voertuigen die minder schoon zijn, steeds verder beperkt. Die mogen dan in de ochtend veel minder lang het centrum in. Voor elektrische voertuigen en vrachtwagens met Euro VI worden de tijden juist verruimd.
Het convenant werd getekend in het Museum Speelklok, door de gemeente, door de ondernemersvereniging van het centrum en twee brancheverenigingen in het transport, TLN en Evofenedex.

NIEUWE ONTWIKKELINGEN

Volgens wethouder Van Hooijdonk (GroenLinks) zitten er meer voordeeltjes voor schoon vervoer in het vat. Zo zouden elektrische vrachtwagens in de toekomst wellicht ook gebruik kunnen gaan maken van de busbanen in de stad.
Branchevereniging Evofenedex meent dat ondernemers nu al moeten gaan nadenken over de veranderingen. Een vrachtwagen gaat vaak minstens acht jaar mee, en dus moet een transporteur ver vooruit kijken.
Volgens TLN moeten ondernemers efficiënter gaan werken. Vervoerders die af en toe met één pallet de stad in gaan zouden dat anders moeten gaan organiseren. Die zouden hun goederen aan de rand van stad moeten afgeven. Daar worden al dat soort zendingen verzameld, waarna een andere truck met een volle lading de stad in rijdt. Ook denkt TLN dat er meer gebruik gemaakt kan worden van hybride vrachtwagens. Die zouden dan op de snelweg op diesel kunnen rijden, maar binnen de stad alleen op elektriciteit.
De afspraken gelden niet voor taxi's, maar de wethouder sluit niet uit dat in de toekomst ook zij niet meer met een verbrandingsmotor de binnenstad in mogen.

Wethouder Van Hooijdonk: "Tot 2025 gaan we oefenen met betere bevoorrading."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.