Universiteit wint publieksprijs railwedstrijd

UTRECHT - De Universiteit Utrecht en Arcadis hebben de publieksprijs gewonnen van de wedstrijd van Prorail waarin gezocht werd naar ideeen om het spoor milieuvriendelijker te maken.
De twee instellingen stellen voor om treinen te laten rijden op waterstof. De treinen kunnen dan tanken op vaste punten naast het spoor. Een bovenleiding is dan niet meer nodig.
De vakjury vond het idee van KEMA beter. Het onderzoeksbureau heeft samen met Eneco en de NS een systeem verzonnen waarmee het electriciteitsverlies van de bovenleiding fors te verminderen is.
Het plan voor de bovenleiding wordt de komende jaren verwezenlijkt boven de rails op het traject Utrecht-Den Haag. Met de besparing kan Prorail alle stations langer dan een jaar verlichten.

WINDENERGIE

Behalve het idee van KEMA worden ook andere plannen tussen Utrecht en Den Haag gerealiseerd, zoals het opwekken van wind- en zonne-energie bij het spoor, inkoop van groene stroom en energiezuinig rijden met treinen.
Plannen van eerdere winnaars zijn inmiddels al uitgevoerd. Zo heeft Prorail inmiddels al vijf een mobiele werkplaatsen in gebruik genomen, naar een idee uit 2006. Ook het plan uit 2007 om van de lijn Kampen-Zwolle een tramverbinding te maken, wordt uitgevoerd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.