UMC: Thee en koffie goed voor het hart

 
Archieffoto: Marcel Antonisse, ANP

 


UTRECHT - Theedrinken verlaagt de kans op hartkwalen. Ook matig koffiedrinken kan geen kwaad en is misschien zelfs goed voor je.

Onderzoekers van het UMC Utrecht concluderen dat, nadat ze de leefstijl van tienduizenden Nederlanders lange tijd volgden.

Het drinken van meerdere koppen thee per dag verlaagt het risico op kransslagaderziekte, de meest voorkomende hartaandoening, aanzienlijk. Bij koffie lijkt een tot vier koppen de ideale hoeveelheid om die kans te verkleinen.

CAFFEÏNE
Koffie en in mindere mate thee staan slecht bekend omdat het bestanddeel caffeïne het risico op hart- en vaatziekten juist verhoogt. Maar de anti-oxidanten in beide dranken hebben juist een gunstig effect en de slotsom is dat dat effect uiteindelijk zwaarder weegt.

Ruim 37.000 mensen vulden dertien jaar lang vragenlijsten over hun leefstijl in. Daaruit blijkt volgens de onderzoekers van het UMC dat koffie of thee de kans op een beroerte niet verandert, maar invloed heeft op ziekte van de kransslagaderen. Dat is de meest voorkomende hartaandoening.

LEEFSTIJLEN
Opvallend is verder dat koffie- en theedrinkers verschillende leefstijlen hebben. Theedrinkers zijn gemiddeld hoger opgeleid, bewegen meer, gebruiken minder alcohol en tabak en hebben minder vaak overgewicht.

Voor stevige koffiedrinkers geldt precies het omgekeerde, die leven juist ongezonder.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in een medisch vaktijdschrift. Eerder concludeerden de onderzoekers al dat koffie, thee of twee glazen alcohol per dag de kans op ouderdomssuikerziekte verlagen, mits in combinatie met een gezonde leefstijl.

Bezoek ook:
- Dossier U Gezond

geplaatst: 21-06-2010 09:21:46   
update: 21-06-2010 20:49:01   



Reacties (2) van lezers:

De Chinezen wisten dat al eeuwen geleden al, Dit onderzoek kost veel geld,alleen omdat zij belangrijk willen doen prutwerk.

roy rogers uit Trigger | 21-06-2010 15:12 uur  


Goed nieuws voor Wolfsen! Kan ie extra thee gaan drinken (zie topic over homo-geweld).

mamavan2 uit Nieuwegein | 21-06-2010 15:01 uur  


Meest bekeken

U Vandaag

Het regionale nieuwsmagazine van RTV Utrecht met actueel nieuws en achtergronden uit de provincie Utrecht.


Westbroek!

In 2012 is Westbroek! terug met een heel nieuw programma. Ook wel eens afgevraagd waarom iets er uitziet zoals het er uitziet? Hoe... »


Namen & Rugnummers

Regionaal sportprogramma.


Uitgelicht

Woensdag: Bureau Hengeveld
De politie komt woensdag weer met nieuwe zaken in Bureau Hengeveld. Elke woensdag vanaf 13.30 uur te zien op RTV Utrecht.


'Aan Tafel! op locatie
Woensdag komt de radio-uitzending van Aan Tafel! van 12.00 tot 14.00 uur, live vanaf de Amsterdamsestraatweg 569 in Utrecht. U bent ook welkom!


Week van de Seventies!
Van 27 mei t/m 1 juni is het 'De week van de seventies' op Radio M Utrecht. Wat zijn uw 70 favoriete liedjes uit die tijd? Stem mee en win!