Binnenvaartschip met ongedierte-gif in blijft voorlopig in Utrechtse haven

Binnenvaartschip de Coby mag de haven op industrieterrein Lage Weide nog niet verlaten
Binnenvaartschip de Coby mag de haven op industrieterrein Lage Weide nog niet verlaten © ANP
UTRECHT - Binnenvaartschip de Coby mag voorlopig de Uraniumhaven in Utrecht niet verlaten. De inspectie SZW wil een plan van aanpak van de schipper, waarin staat hoe het schip weer veilig gemaakt kan worden.
Het schip is zwaar verontreinigd met het giftige fosfine. Het schipperspaar zegt aan de dood ontsnapt te zijn. Het gif werd ontdekt door veevoerbedrijf De Heus op de Lage Weide. Sinds dinsdag is het schip afgesloten en ligt het stil. Woordvoerder Paul Q. van der Burg van de inspectie bevestigt dat de Coby door de dienst aan de ketting is gelegd, ook is er nog geen plan van aanpak door de schipper ingediend.
In 2019 raakte een echtpaar ernstig vergiftigd door hetzelfde gif. Hun boot lag in Nieuwegein. Fosfine wordt gebruikt om ongedierte uit de lading te houden. In Nederland is het verboden, maar elders wordt het nog gebruikt. Het echtpaar dat betrokken was bij het incident in Nieuwegein lag lange tijd in het ziekenhuis, deels in coma op de Intensive Care. Het echtpaar is wonderwel hersteld.
In het geval van de Coby gaat het om tarwe, dat in Oss is overgeslagen van een trein op meerdere binnenvaartschepen. Het graan kwam uit Polen. Tegen RTL-nieuws zegt schipper Daniël Boere enorm geschrokken te zijn. "Wij kwamen er pas achter dat het foute boel was, toen iemand wilde gaan vegen in het ruim. Hij had een gasmeter om zijn nek, halverwege de trap begon die te piepen." Volgens RTL had de schipper ook zijn kinderen van 4 en 8 jaar aan boord. Op twee andere plekken in Nederland liggen schepen aan de ketting, omdat ook zij deze tarwe uit Polen aan boord hebben.
Sunniva Fluitsma van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) bevestigt dat het echtpaar aan de dood ontsnapt is. Zij maakt zich boos. De ASV vindt dat schippers onnodige risico's lopen. "Het is een enorm probleem, je weet niet zeker wat je in je lading hebt en dat je dus een risico loopt. Het is levensgevaarlijk." En dus vindt Fluitsma dat de overheid moet regelen dat schippers weten wat ze aan boord krijgen. Gespecialiseerde controleurs moeten met apparatuur meten welke gassen er in een lading zit, en dat moet dan via documenten aan de schipper bekend gemaakt worden, vindt ASV.
Na het ongeluk in Nieuwegein zijn er kamervragen gesteld. Volgens de ASV zijn er daarna protocollen aangepast, maar die gaan alleen over de overslag in de havens van Amsterdam en Rotterdam, terwijl deze lading is overgeslagen van trein op boot in Oss. Fluitsma legt de verantwoordelijkheid bij de opdrachtgevers: "Verladers weten heel goed of er goederen vervoerd worden, waar gifstoffen voor gebruikt zijn. Dan moeten de mensen die daarna er mee moeten werken dat ook weten. En volgens mij moet dat te regelen zijn." Fluitsma verwijst daarmee naar tanker-transport. Die hebben vaak zeer gevaarlijke stoffen aan boord. Die hebben altijd documenten bij zich waar exact op staat wat er in het schip zit. Fluitsma: "Waarom kan dat wel bij tankers, maar niet bij binnenvaartschepen met droge lading."
Fluitsma heeft nog wel een compliment voor veevoerbedrijf De Heus in Utrecht. "Bij het lossen is het ontdekt en daar hebben ze heel alert gereageerd." De gemeente Utrecht kan nog niet reageren op het incident, een reactie volgt waarschijnlijk later vandaag.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.