NS en ProRail geven falen toe

UTRECHT - De topmannen van NS en ProRail geven toe dat hun dienstverlening de afgelopen maanden heeft gefaald.
President-Directeur Bert Meerstadt (NS) en president-directeur Bert Klerk (ProRail) erkenden dat vanochtend bij de hoorzitting in de Tweede Kamer over de spoorchaos deze winter, waarvan Utrecht Centraal het middelpunt was.
"Er ging te veel materieel stuk en goede reisinformatie ontbrak. Ook de overgang naar de winterdienstregeling verliep niet probleemloos", aldus Meerstadt. Klerk zei dat hij zich de frustratie van de reizigers goed voor kan stellen en dat de reiziger tekort is gedaan.

OPSTAPPEN

Tweede Kamerleden luisterden met tevredenheid naar de topmannen van NS en ProRail. VVD'er Charlie Aptroot geldt als een zeer kritische beschouwer van de directies van beide bedrijven. Hij vindt dat de directeuren moeten opstappen. Maar donderdag zei hij dat hij waardering heeft voor het feit dat de bazen het boetekleed aantrekken en ook in de Kamer excuses aanbieden.
D66'er Kees Verhoeven vond die opmerking van Aptroot 'ontroerend': "Het lijkt wel of collega Aptroot al nadenkt over gratieverlening", grapte hij.
ALLES OP EEN RIJ:
16:00 uur: Einde hoorzitting.
14:00 uur: FNV: vindt dat het spoorsysteem geen concurrentie en opsplitsing kan hebben. Er is geen totaaloverzicht. CNV wil een veranderingsagenda voor het spoor.
12:12 uur: lunch
11:50 uur: Transport-expert Caspar Chorus (TU Delft) denkt dat het pas in december 2011 beter kan
11:40 uur: Werkgeversorganisatie beroepsgoederen- en beroepspersonenvervoer KNV: "Doorgaan op ingeslagen weg"
11:36 uur: ANWB: "Structuur op het spoor moet anders". "Het is allemaal te complex nu". Maar wel: "Informatievoorziening bij diegenen bij wie je het kaartje koopt"
11.34 uur: Transport-expert Caspar Chorus (TU Delft): "Communicatie moet vanuit één partij en dat is de NS. Die moet de prestatiedoelen hoger leggen"
11:30 uur: Voorzitter Arriën Kruyt (Rover): "Onbegrijpelijk hoe de techniek van de wisselverwarming (die uit 1965 komt) opeens niet meer werkt. Onderhoud Prorail schiet gewoon tekort." Rover is tegen minder wissels, want daar lijdt de reiziger onder.
11.22 uur: Bert Meerstadt (NS): "Alles gaat over teveel schijven" De Commissie wil op korte termijn oplossingen.
10.47 uur: Bert Klerk (ProRail): "Spoor moet minder complex. Sneller op simpele dienstregeling overstappen." Klerk laat doorschemeren dat hij de informatievoorziening wil blijven doen omdat de NS één van de 30 partijen op het spoor is.
10.46 uur: Bert Meerstadt (NS): "Op rampdagen 4 en 17 december waren weersvoorspellingen te licht"
10.44 uur: Bert Meerstadt (NS) en president-directeur Bert Klerk (ProRail) balen van de situatie en maken uitgebreid excuses aan de reizigers.
10:30 uur: President-Directeur Bert Meerstadt (NS) wil de informatievoorziening van ProRail terug.
10.00 uur: Start debat

Spoorchaos deze winter, een compilatie
Spoordeskundige Maarten Veraart uit Utrecht over chaos (1)
Spoordeskundige Maarten Veraart uit Utrecht over chaos (2)
Met Rover op station Amersfoort (live 1)
Met Rover op station Amersfoort (live 2)
VVD verwacht weinig van debat spoorchaos

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.