RIVM: Nederlanders eten te zout

    RIVM: Nederlanders eten te zout

 
Archieffoto: Erik van 't Woud, ANP

 
Deze video is niet voor de iPad beschikbaar, excuses voor het ongemak.
 
Audio:  RIVM: Nederlander eet te zout




BILTHOVEN - Een ruime meerderheid van de Nederlanders gebruikt dagelijks meer zout dan goed voor ze is. Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in Bilthoven blijkt dat 85 procent van de bevolking boven de maximum richtlijn van 6 gram per dag zit.

Volwassen mannen eten gemiddeld 9,9 gram per dag en vrouwen 7,5 gram per dag, aldus het RIVM. "De uitkomsten van dit onderzoek zijn zorgwekkend te noemen," zegt Hans Verhagen, hoofd van het Centrum voor Voeding en Gezondheid bij het RIVM.

De hoge zoutconsumptie begint al op jonge leeftijd, meldt het onderzoeksrapport. Jongens krijgen via voeding dagelijks gemiddeld 8,3 gram binnen, meisjes 6,8 gram.

Het RIVM onderzocht ook de bronnen van het teveel aan zout. Het meeste wordt gebruikt in de warme maaltijd. Het zout zit vooral in vleesproducten en sauzen. Andere belangrijke bron is de lunch met veel zout in brood en kaas.

geplaatst: 22-02-2012 08:00:39   
update: 22-02-2012 09:32:01   

Lees ook