De kazerne in Vlissingen wordt niet 'fit for purpose' en wel om deze zestig punten


DOORN - Mariniers zijn niet tevreden met de plannen voor de nieuwe marinierskazerne in Vlissingen. De plannen voor de nieuwe kazerne die er nu liggen voldoen niet aan alle eisen van het Korps Mariniers. En dat is een van de belangrijkste redenen dat de mannen niet graag naar Zeeland vertrekken, aldus de Medezeggenschap.


Eind juli staat de Medezeggenschap in een geschil tegenover de Commandant der Zeestrijdkrachten. RTV Utrecht zet de grootste bezwaren alvast op een rij.


REPARATIE ACHTERAF
Uit documenten blijkt dat er nog meer dan zestig punten zijn, waarop het Korps geen genoegen neemt met de kazerne in Zeeland. De Medezeggenschap vreest voor een reparatie achteraf die "een veelvoud kost" om de kazerne 'fit for purpose' te maken.


Nu gaat de politiek in Den Haag uit van 200 miljoen euro. Maar uit nota's blijkt dat voor de Michiel Adriaanszoon de Ruyterkazerne al zeker 559,4 miljoen euro nodig is. Staatssecretaris Barbara Visser laat de financiën onderzoeken. Tot het geschil in juli ligt de aanbesteding voor de nieuwe kazerne stil.


TRAININGEN
De schietbaan in Zeeland is een belangrijk kritiekpunt. Er zouden slechts zes schietbanen komen, waar mariniers 16 banen nodig hebben. De schietpunten worden ook nog eens recht, terwijl mariniers volgens de Medezeggenschap tot 270 graden in het rond moeten kunnen oefenen. Dat terwijl op de Leusderheide een, zij het afgekeurde, goede schietbaan staat. En mariniers uit Doorn oefenen nu in De Harskamp. Dat zou vanuit Vlissingen extra reis- en verblijfskosten betekenen.


Vergunningen zouden daarnaast nog niet rond zijn om te mogen schieten, in verband met geluidsoverlast. Helikopteroperaties zouden ook op de kazerne in Vlissingen plaatsvinden. Maar de landingsplek is te klein voor bepaalde helikopters. Soms mag er ook niet gevlogen worden op Vlissingen, vanwege evenementen of het broedseizoen. Dan kosten de oefeningen meer, omdat er moet worden uitgeweken. De Medezeggenschap wil ook graag meer faciliteiten voor virtueel oefenen.


Ook is er nog veel aan te merken op de haven. Of grote schepen (LPD's) kunnen aanmeren aan de aanlegsteiger in de Zeeuwse haven is hoogst onzeker. Er is weinig manoeuvreerruimte. Daarnaast kunnen wapens, munitie en gevaarlijke stoffen niet op het schip blijven, als ze even in Vlissingen liggen. Want de aanlegsteiger ligt, volgens de plannen nu, niet in de beveiligingslus van de kazerne. Dat betekent volgens de Medezeggenschap veel voor de inzetgereedheid.


SLAAPPLEKKEN
In de nieuwe kazerne komen straks naast mariniers ook veel militairen van andere eenheden. En die blijven waarschijnlijk ook overnachten, omdat Vlissingen niet naast de deur ligt. Dat bovenop de 1800 mariniers en 300 man ondersteunend personeel. Daarvan zal naar verwachting van de Medezeggenschap 90 procent overnachten op de kazerne. Maar in Vlissingen komen 750 vaste slaapplekken plus 751 flexibele slaapplekken. Die laatste 751 worden in 10 jaar afgebouwd naar 0. De Medezeggenschap snapt de argumenten voor die afbouw niet; er zijn bij aanvang al meer slaapplekken nodig. En als die plekken later gerealiseerd moeten worden kost dat extra geld.


In Doorn kunnen nu 500 mensen overnachten in vierpersoonskamers. Het voornemen voor Vlissingen is om tweepersoonskamers in te richten, maar de Medezeggenschap zou liever meer privacy voor de mariniers willen in eenpersoonskamers. Dat moet defensiebreed ook de standaard worden, maar onder dat besluit staat nog geen handtekening. Daarom staan in de plannen in Zeeland nog tweepersoonskamers vermeld.


PARKEERFACILITEITEN
Er komen 1065 parkeerplaatsen in Vlissingen; te weinig, zegt de Medezeggenschap. In Doorn is met 1032 plekken al een parkeerprobleem. En door de decentrale ligging, zullen er meer auto's geparkeerd worden. Want meer mariniers worden "boordplaatsers". Zij overnachten op de kazerne.


Daarnaast zijn er zorgen over de parkeerplekken van militaire voertuigen. Rupsvoertuigen (Viking en BV's 206) worden in Vlissingen onder een overkapping gestald, maar door het zoute Zeeuwse klimaat kunnen apparatuur en de wagens zelf eerder gaan roesten of schimmelen. De voorkeur heeft om de apparatuur in de voertuigen te houden, om sneller inzetbaar te zijn. Daarom wil de Medezeggenschap de wagens binnen kunnen stallen.


KANTOREN
Voor Vlissingen zijn 565 werkplekken ingetekend. Dat zou gemiddeld genomen genoeg moeten zijn, maar op piekmomenten niet. Volgens de Medezeggenschap is er meer behoefte aan werkplekken, omdat Vlissingen ver weg ligt.


Militairen van andere eenheden zullen vaker een beroep doen op kantoorruimte in de kazerne. Daarnaast is de opbergruimte in kasten minimaal, ook buiten kantoorplekken, en zijn de ICT-voorzieningen niet afdoende.


BEDRIJFSKANTINE
In de kantine van de Zeeuwse kazerne komen 250 stoelen. In Doorn zijn nu 350 zitplekken. In Vlissingen gaan ze er volgens plannen vanuit dat je tien minuten "doorlooptijd" hebt: van jas ophangen tot aan tafel zitten met een dienblad vol eten.


Mariniers krijgen een voedingskaart en kunnen in die kantine eten halen. Volgens de Medezeggenschap gaat dat ten koste van flexibiliteit en wordt het drukker in de nieuwe kantine dan in Doorn. Dus is die doorlooptijd ook niet realistisch. Daarnaast maken de mariniers zich zorgen over de piekmomenten.


RECREATIE, FIETSEN, ELEKTRISCH LADEN
Verder zijn er zorgen om de sportaccommodaties op het kazerneterrein. Mariniers zullen zich moeten verplaatsen met fietsen, omdat het terrein zo groot is. Maar die kunnen ze volgens de Medezeggenschap niet goed overdekt en beveiligd kwijt, in de plannen nu. En daarbij moet, ook voor auto's, een oplaadpunt komen, want de Medezeggenschap ziet daarin de toekomst.


Ook vergunningen zijn nog niet op orde voor de kazerne. Zo moet er wellicht ergens anders geoefend worden en dat kost in exploitatie weer meer geld. Ook is er nog veel onduidelijkheid over de grond waar de kazerne op komt te staan. Die is vervuild en de Medezeggenschap wil zeker zijn dat dat geen risico vormt voor de mariniers. Daarnaast zijn er zorgen over omliggende bedrijven: zijn scheepssilo's met brandstof van het bedrijf Vesta bijvoorbeeld veilig?


HOE NU VERDER?
Eind juli dient een geschil. Dan staan de Commandant der Zeestrijdkrachten en de Medezeggenschap tegenover elkaar en moet ook blijken of de mariniers een punt hebben met hun klachten.


Naast de 'fit for purpose' laat staatssecretaris Barbara Visser ook uitzoeken wat de kazerne gaat kosten en waarom veel mariniers het Korps inmiddels de rug toekeren. De uitkomsten zijn voer voor een nieuw debat na de zomer. Tot juli 2019 is de verhuizing van de mariniers niet onomkeerbaar. Dat is het moment dat een potentiële bouwer aan de slag mag.