RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht


Weersverwachting Arie Verrips



 

VR


A

ZA


B

ZO


B

MA


B

DI


I

WO


I
Min 11°
Max 15° 15° 15° 14° 14° 14°
Regen 10% 10% 10% 20% 60% 50%
Wind O 2 Bft VAR 1-2 Bft ZW 2 Bft N 3 Bft NW 3-4 Bft NW 4 Bft

Vandaag

Er zijn flinke perioden met zon. De NO- tot O-wind is zwak. Het wordt 15 tot 16 graden.
Vanavond en vannacht is er weinig bewolking. Er is weinig wind. Het wordt tussen 3 en 6 graden met op de Heuvelrug plaatselijk vorst aan de grond.

Normale minimumtemperatuur: 7.7, maximum 14.0 įC.
De zon komt op om 08:11u en gaat onder om 18:38u.


Morgen

Er zijn wolkenvelden, afgewisseld door wat zon. Er is weinig wind. Het wordt rond 15 graden.
Tijdens de avond en nacht zijn er opklaringen. De W- tot ZW-wind is zwak. Het wordt rond 6 graden.

Normale minimumtemperatuur: 7.6, maximum 13.8 įC.
De zon komt op om 08:13u en gaat onder om 18:36u.


Weerspreuk

Draagt de haas nog lang zijn zomerkleed, dan is de winter nog niet gereed.


Weernieuws

Recordaantal warme dagen in bijzondere oktobermaand.

Okteober had t/m de 17e dit jaar maar liefst acht warme dagen op rij met een maximumtemperatuur van 20 graden of hoger. Dit is in de meetreeks nog niet eerder gebeurd. In de tot dusver warmste oktobermaand ooit, die van 2001 met een gemiddelde temperatuur in De Bilt van 14.2 graden waren er zeven warme dagen, waarvan vier op rij. Ook in oktober 2005, met een gemiddelde temperatuur van 13.3 graden waren er zeven warme dagen. Vorig jaar was er in oktober maar een heel korte warme periode, waarbij het op de 16e nog 24.4 graden werd, het maandgemiddelde van die maand bedraagt 13.3 graden.

Dit jaar waren er eerder deze maand al twee warme dagen zodat oktober waarschijnlijk tien warme dagen gaat tellen. Nu de herfst steeds verder vordert, is het onwaarschijnlijk dat er deze maand/herfst nog warme dagen bij komen.

Uiteindelijk heeft De Bilt dit jaar 132 warme dagen gescooord (in 2003 waren dat er 116). Er waren 9 tropische en 52 zomerse dagen. In Cabauw waren er 133 warme dagen, 55 zomerse en 135 warme dagen.

Ook de gemiddelde temperatuur is deze maand hoog, t/m de 17e 14.1 graden, maar met het koelere weer in aantocht zal van het gemiddelde wel wat worden afgeknabbeld. Oktober wordt evenwel nagenoeg zeker een zeer warme maand. Een maandgemiddelde tussen 12 en 12.5 graden lijkt op dit moment realistisch en dat is zo'n anderhalve graad warmer dan normaal, net zo warm overigens als vorig jaar, toen het gemiddelde in De Bilt 13.3 graden bedroeg.

De rest van oktober brengt waarschijnlijk maar weinig neerslag, zodat oktober wel als zeer droog de boeken in zal gaan. Met al ruim 125 uur zon is oktober tot dusver, de 18e zeer zonnig. De komende tijd volgen er zeker nog wel dagen met veel zon, zodat het zonnige karakter van de maand wel in stand zal blijven.

Net geen datumrecord, maar oktober schrijft geschiedenis.
Op de 15e werd er net geen datumrecord verbeterd. Dat blijft op 23.6 graden staan, gemeten in 1990. Wel is het bijzonder dat de 15e alweer de 6e warme dag op rijd was, in oktober. Het werd deze dag in De Bilt 22.9 graden. In het zuidoosten van Noord-Brabant en in Limburg werd het plaatselijk ruim 25 graden. Er was veel zon, zodat we deze maand nu al het normale aantal zonuren hebben binnengehaald.
Boendien heeft het nog maar weinig geregend. Op veel plaatsen in onze regio viel minder dan 10 mm. Deze oktobermaand zou nu zelfs als zomermaand niet misstaan. Sommige zomermaanden in het verleden brachten zelfs veel minder mooi weer als nu in oktober!

De 16e oktober stond het datumrecord in De Bilt sinds vorig jaar op 24.4 graden. Het werd dit jaar een warme dag, maar opnieuw werd het datumrecord net niet verbeterd. In De Bilt werd het 24.3 graden. In Cabauw werd het 24.0, op Schiphol 23.3 en in Herwijnen 24.9 graden. In het zuiden en oosten van het land werd het weer plaatselijk 25 graden. Het warmst werd het in Gilze-Rijen, bij Tilburg, namelijk 25.8 graden. Het was inmiddels de 7e warme dag op rij, in oktober nog niet eerder vertoond!

De 17e okteober was het wellicht de laatste warme dag in het seizoen. Het werd de 8e op rij met in De Bilt een maximumtempreatuur van 20.2 graden. Er was weer aardig wat zon, alhoewel er in de middag steeds meer bewolking kwam. Okteober heeft nu al zo'n tien uur meer zonneschijn opgeleverd dan in een normale okteobermaand.

Aanhoudend extreem warm.
Ook op zondag 14 oktober werd het bijzonder warm voor half oktober. En opnieuw werd er een datumrecord uit het rijtje van vier in 1990 verbeterd. In De Bilt werd het in 1990 22.6 graden, dit jaar werd het maar liefst 24.2 graden. In het zuiden en oosten van het land werd het plaatselijk opnieuw een zomerse dag. In onze regio gebeurde dit in Achterberg met 25.1 graden. In Cabauw werd het 24.1, op Schiphol 23.8 en in Herwijnen 24.9 graden. Het is inmiddels een reeks van vijf warme dagen geworden en dat is een record. Er komen er evenwel nog een paar aan.

De warmte is mede te danken aan twee oude tropische orkanen, waarvan Lesley boven Spanje is aangekomen, een nogal ongebruikelijke koers. Hiermee is er veel tropenwarmte naasr het noorden gekomen en is er een krachtig hogedrukgebied boven Rusland aanwezig. Hierdoor staat er boven West-Europa een warme zuidelijke luchtstroming.

Op de 13e oktober nooit eerder zo laat zo warm!
Deze dagen van oktober sneuvelen er datumrecords. Op de 11e lukte dat net niet. In De Bilt werd het 22.9 graden, een halve graad te laag. Maar op vrijdag de 12e oktober staat het datumrecord op 21.4 graden, gemeten in 1990 en daar kwamen we overheen. Voor de 13e stond het datumrecord voor De Bilt tot dit jaar op 23.6 graden, eveneens gemeten in 1990(onderdeel van een serie van vier) en daar kwamen we zaterdag overheen. Ook dit record is inmiddels verbeterd.
Saillant detail: Vorig jaar sneuvelde op 16 oktober een datumrecord. Het werd toen 24.4 graden.

Op 12 oktober sneuvelde het datumrecord van 21.6 graden, gemeten in 1970. In De Bilt is het 22.8 graden geworden. In het noorden van Limburg werd het zelfs zomers warm. In Arcen werd het 25.7 en in Ell 25.5 graden.

Op de 13e was er in onze regio overal een zomerse dag en nog een dikke ook. Nog nooit eerder in de meetreeks werd het zo laat in het seizoen zo warm. Er sneuvelde opnieuw een datumrecord. In De Bilt werd het maar liefst 26.3 graden, net als in Cabauw. In Herwijnen werd het 27.0 en op Schiphol 25.6 graden.
Heel bijzonder was dat het zelfs in het doorgaans koele Den Helder ook een zomerse dag werd, 25.1 graden.
In het Limburgse Ell werd het zowaar 28.1 graden, op vv Twenthe 27.9 en in Hupsel, in de Achterhoek 27.7 graden. Alleen in Vlissingen, in Stavoren en op de Waddeneilanden werd het niet zomers warm.
Er was deze dag veel zon en met een zuidenwind werd lucht aangevoerd, die van oorsprong afkomstig was uit de Saharawoestijn en vervolgens via Marokko, Spanje en Frankrijk ons land bereikte.

Zondag volgde er nog een warme dag. Er sneuvelde alweer een datumrecord! En het is niet ondenkbaar dat we maandag ook boven de 20 graden komen en dinsdag is de kans zelfs tamelijk groot. We hebben dan een serie van zeven warme dagen in oktober, hetgeen werkelijk ongekend is! Mogelijk wordt woensdag de 8e warme dag binnengehaald.

De 13e was in De Bilt in oktober inmiddels de 128e warme dag, zodat het jaarlijkse aantal nu wel een heel vet record aan het worden is! In een normaal jaar zijn er in De Bilt 85 warme dagen.

Unieke weerweek!
De tweede week van oktober brengt dit jaar uitzonderlijk weer. Tot en met zaterdag worden temperaturen van 20 graden over hoger verwacht. Vijf warme dagen op rij in oktober  is uniek en zo wordt het al bestaande recordaantal aan warme dagen in een jaar nog scherper gesteld! In 1990 was het vier dagen achtereen rond 23 graden en werden er vier datumrecords op rij gebroken. Op 10 oktober dit jaar werd het in De Bilt 23.5 graden. Het datumrecord bleef echter overeind. Dat was al op 10 oktober 1921 gevestigd, toen het in De Bilt maar liefst 25.8 graden werd, de laatst zomerse dag in het seizoen! In het Limburgse Sittard werd het op die dag net tropisch warm.

Nog meer warme dagen.
Nadat het vrijdag in De Bilt ook al ruim 21 graden werd, is het zaterdag 7 oktober in De Bilt opnieuw 21.0 graden geworden. In Arcen, bij Venlo werd het zelfs weer een zomerse dag, 25.0 graden. Het record aan warme dagen, dat in september al binnen was, wordt zodoende nog scherper gesteld. In De Bilt hebben we er dit jaar t/m zondag nu al 124 gehad. En er komen nog een paar warme dagen bij, werkelijk ongekend!

Waterstand rivieren nog steeds zeer laag.
September verloopt niet alleen in de meer oostelijke delen van ons land maar ook in Duitsland droog. Hiedoor wordt er via de Rijn maar weinig water aangevoerd en staat het water in de Nederrijn en de Lek bijzonder laag. Soms liep het peil als gevolg van buien tijdelijk wat op maar op de 3e oktober hebben we bij Lobith een waterstand van slechts 6.90 meter en het peil daalt nog steeds iets.

In de IJssel, delen van de Waal en ook in de Nederrijn en Lek is er sprake van een verlaagde waterstand, zoals  bij Amerongen en Hagestein. Meer naar het westen laat de invloed van de getijden zich steeds meer gelden, zodat daar minder sprake is van lage waterstanden.

Voor de scheepvaart is de lage waterstand hinderlijk omdat ze hierdoor vaak minder vracht kan meenemen. Ook  zijn de vaargeuelen nu smaller dan normaal. Op sommige plaatsen liggen woonboten op het droge.
Voor de veerdiensten over de rivieren in onze regio zijn er nog geen problemen. De veerstoepen zijn er op berekend, zodat het verkeer normaal de veren op en af kan rijden.


Klimaat

Eerste tien dagen van oktober fraai.

Nadat september uiteindelijk vrij gemiddeld verliep brengt oktober dit jaar nog een onvervalste eindspurt van de zomerperiode. Na tien dagen is het temperatuurgemiddelde in De Bilt 12.1 graden. Dit is voor deze periode min of meer normaal. We† komen de komende week† wel aan een flink warmte-overschot, want terwijl het gemiddelde in deze tijd van het jaar snel daalt, wordt het de komende week alleen maar warmer. Over heel oktober bedraagt de gemiddelde temperatuur in De Bilt 10.7 graden. Het is natuurlijk nog lang te gaan, maar we komen mogelijk op een maandgemiddelde van 12.1 graden uit.

In De Bilt viel tot dusver nog maar 7 mm regen. Na 2 oktober bleef het droog. Veel regen wordt er de komende tijd niet verwacht zodat een droge oktobermaand zeker niet onwaarschijnlijk wordt.

De zon doet deze maand goede zaken.Na tien dagen hebben we in De Bilt al 73 uur zon binnengehaald, terwijl 113 uur over de hele maand normaal is. De zon scheen bijna tweemaal zo veel als normaal, d.w.z. 64 t.o.v. 34 procent van de tijd dat de zon boven de horizon staat.


Achtergrond

De onzin van chemtrails.

Afgelopen week dreef er vaak nogal wat sluierbewolking over, die de zonneschijn flets maakte. Sluierbewolking is bewolking op grote hoogte, waar het altijd flink†vriest en temperaturen voorkomen tot wel 20 tot 50 graden onder nul. Deze bewolking bestaat dan ook uit ijskristallen.

Sluierbewolking wijst op veel vocht in de atmosfeer. Dat vocht bevindt zich vaak hoog in de atmosfeeer in hogedrukgebieden, waar het terecht is gekomen als er tijdens het opstijgen van de lucht in lagedrukgebieden†veel vocht is mee gekomen. Ook zien we sluierbewolking verschijnen als er warme lucht over een koudere luchtlaag schuift, zoals bijvoorbeeld bij een naderend lagedrukgebied dat warmere lucht in onze richting stuurt. Doordat warme lucht lichter is dan koude lucht zien we dat opschuiven. Bewolking wordt dan geleidelijk dikker en later kan het dan gaan regenen of sneeuwen.

Vliegtuigen brengen met hun uitlaatgassen†veel waterdamp en schdelijke stofjes in de lucht, waardoor waterdamp condenseert en we de bekende vliegtuigstrepen zien. In droge lucht lossen deze strepen snel op, is de lucht vochtig dan blijven ze lang aanwezig en kunnen ze zelfs gaan uitwaaieren tot grote, dunne wolkenvelden, waar de zonnestraling nog wel doorheen komt. Soms zien we hele "damborden" van vliegtuigstrepen. We zien het vaak in oude hogedrukgebieden en dat is meestal een teken dat het binnen hooguit een paar dagen zal gaan regenen, nadat het hogedfrukgebied is† weggetrokken of verdwenen.
Bovenstaande is de meteorologische verklaring van sluierbewolking.

Chemtrails.
De laatste tientallen jaren duikt het woord chemtrails regelmatig op. Het is bedacht door doemdenkers die denken dat er overheden zijn die een deel van de mensheid willen uitroeien om het overbevolkingsprobleem aan te pakken, of†uit militaire overwegingen. Met vliegtuigen zouden dan chemische stoffen in de atmosfeer worden gebracht, die neerdalen en vervolgens mensensterfte zouden veroorzaken. Sommige mensen geloven er in, veel anderen vinden het onzinnig.

Bij gerenommeerde instellingen als het KNMI worden deze onheilsberichten in ieder geval niet serieus genomen. Oud-KNMI-meteoroloog Tijmen de Boer heeft jarenlange ervaring in de luchtvaartmeteorologie en was tot zijn pensionering vele jaren werkzaam op de Meteopost van Schiphol. Hij verzorgde vele weerbriefings voor piloten van zowel de burger- als militaire luchtvaart. Het is dus iemand die over dit onderwerp wel weet waar hij over praat. Hij schrijft het volgende over chemtrails.

"In mijn opinie bestaan Chemtrails niet. Het is net als bij Contrails (condensatie spoor, Condensation Trail)† een samentrekking van Chemical(chemisch) en trail (spoor).
Ik denk in de jaren 90 zijn er paranoÔde complotdenkers stukken gaan publiceren over het door de Amerikaanse overheid expres in de atmosfeer brengen van chemicaliŽn vanuit vliegtuigen. En ook in Nederland zijn er aanhangers van deze complot-theorieŽn. Ik heb daar in mijn operationele tijd echt nooit ook maar de geringste aanwijzing voor gezien en we hebben toch heel wat vliegers, ook militaire, van speciale (weer-)briefings voorzien. Ook bij bijzondere gebeurtenissen.
Ik geloof dus niets van Chemtrails! En ik kan mij ook echt niet voorstellen dat een overheid daar geld in zou steken. Je moet de aanhangers naar mijn mening vergelijken met de groep mensen die ook twijfelen aan de maanlandingen (vanaf 1969).

Wat de complottheorieŽn versterkt en de aanhangers "overtuigt" is de grote diversiteit aan Contrails! Op sociale media zie je op dagen als deze, met veel persistente contrails, het woord Chemtrail weer langskomen. Men weet te weinig van contrails om te begrijpen wat er aan de hand is.

Contrails zijn condensatie sporen van vliegtuigen. Deze kunnen persistent (lang blijvend) en niet-persistent zijn. Weerliefhebbers weten dat een vliegtuig bijna altijd een spoor (spoortje) na laat, dat in de meeste gevallen meteen weer oplost! Maar soms blijft het spoor (de trail) lang bestaan en spreidt dan vaak uit in dikkere en bredere soort wolken. Het is echter altijd ijs (ijskristallen) omdat trails veelal boven 26.000 voet (ca 8km) voorkomen en de temperatuur dan meestal al lager dan -35 gr C is. Vloeibaar (onderkoeld) water bestaat normaal gesproken niet in de vrije natuur bij die temperatuur! Het zijn dus ijskristallen die vrijwel onmiddellijk na het verlaten van het verbrandingsmengsel (uitlaatgassen) van de motor ontstaan. In de motor heerst een hele hoge druk en temperatuur die
achter de motor door de enorme expansie in een fractie van een seconde
de buitenlucht-temperatuur en druk aanneemt! Dus koud!
De contrail ontstaat meestal op enkele 10tallen meters achter de motoren. Het vliegtuig vliegt met ca 230 meter per seconde, dus de expansie en afkoeling duurt inderdaad maar een fractie van een seconde! (ik zat ooit 's nachts achterin in een B747 en door de staartverlichting kon ik zien dat de contrail voor mijn raampje begon; er zat een Finse natuurkundige (bouwde kerncentrales...) naast me die mij nog wel iets kon vertellen over dat soort processen!;-)

Echter, in de uitlaatgassen zit heel veel water(damp) en heel veel chemicaliŽn (dus in die zin zijn het wel chemtrails...ik ben ook zeker van mening dat de luchtvaart veel rommel in de atmosfeer brengt!!) Vooral roet (soot), allerlei mineralen, wat metaaldeeltjes en† zwavelzuur resten (sulfur). Een deel van deze "harde" deeltjes
(particles) gaat dienen als condensatiekern cq vrieskern! Ieder wolkendruppeltje (droplet) en ieder ijskristalletje heeft een eigen condensatie- respectievelijk vrieskerntje. Bij wolken dienen daartoe natuurlijke aerosolen zoals pollen, zoutdeeltjes uit de oceanen en bv vulkanische- en woestijnstoffen).

Bij contrails zijn het dus gedeeltelijk zelf "meegebrachte" vrieskernen en de uitgestoten waterdamp die een rol spelen: je krijgt een aantal scenario's:

1) de contrail lost meteen op of is in het geheel niet zichtbaar: Het is veel te droog en te schoon in de hogere luchtlagen om iets te laten zien! Of de temperatuur voldoet niet aan de eisen.† Maar de door de motoren uitgestoten waterdamp en deeltjes zijn er natuurlijk wel...!

2) de contrail lost niet op en is min of meer persistent. Het is voldoende vochtig! De gevormde ijskristallen verdampen niet en de trail blijft zichtbaar. Dit gebeurt meestal als je kunt zien dat de hogere atmosfeer vochtig is en er ook veel natuurlijke vrieskernen zijn...er is dan meestal ook veel sluierbewolking en de hemel is niet diepblauw. De trails breiden zich flink uit en het wordt minder zonnig. De situatie
dat de chemtrail-aanhangers zeggen: zie wel, ze doen het expres.

3) Soms is de atmosfeer heel blauw en helder (je zou zeggen te droog!) en toch zijn de trails persistent! Dan moet het dus vochtig genoeg zijn (!) en heb je de situatie dat het inbrengen van deeltjes door de vliegtuigmotoren net dat extra aantal vrieskernen geeft om een lang zichtbare trail te hebben. Dat is vergelijkbaar met het fenomeen Scheepswolken. https://www.keesfloor.nl/art/scheepswolken.htm

Samengevat:
1) Elke contrail is een beetje chemtrail, maar dat men bewust chemische rommel over ons uitstort, geloof ik niet.
2) Contrails, hun samenstelling en gedrag, is interessante materie maar ingewikkeld.
3) Vliegtuigen stoten wel degelijk veel rommel uit in de atmosfeer. En daar zouden we wat aan moeten doen. Het is al bewezen dat het mengen met†biobrandstof het aantal uitgestoten deeltjes flink kan reduceren.