Het weer van Arie Verrips

Vandaag

Vandaag is er veel zon. Er is weinig wind. Het wordt 3 tot 4 graden.
Vanavond en vannacht zijn er opklaringen, maar er zijn ook een paar wolkenvelden. Er kan wat mist ontstaan. Wind is er vrijwel niet. Het gaat tussen 3 en 5 graden vriezen.

Normale minimumtemperatuur: 0.7, maximum 5.6 °C.
De zon komt op om 08:34u en gaat onder om 17:10u.

Morgen

Er is eerst plaatselijk mist, overigens meestal vrij veel bewolking. De ZW-wind is zwak. Het wordt 3 tot 4 graden.
Tijdns de avond en nacht blijft het bewolkt. De ZW-wind is zwak. Het wordt 0 tot -2 graden.

Normale minimumtemperatuur: 0.7, maximum 5.6 °C.
De zon komt op om 08:33u en gaat onder om 17:11u.

-advertentie-

 

Meerdaagse verwachting

zo 22 jan 2017 ma 23 jan 2017 di 24 jan 2017 wo 25 jan 2017 do 26 jan 2017





Onbewolkt Bewolkt Bewolkt Half bewolkt Half bewolkt
min. -7 °C -4 °C -1 °C -2 °C -4 °C
max. 4 °C 4 °C 3 °C 3 °C 4 °C
neerslag 5 % 10 % 10 % 10 % 10 %
wind VAR 1-2 ZW 2 ZZW 2 Z 2 Z 3

Weernieuws

Winterweer blijkt toch meer body te krijgen.

Het leek er even op dat het winterse weer voor het weekeinde tot het verleden zou gaan behoren, maar het pakt anders uit. Het hogedrukgebied boven ondermeer onze omgeving blijft nog wel even liggen. Bovendien is de bewolking zo goed als opgelost. Dit leverde donderdag en ook vrijdag al een mooie winterdag op, waarbij dankzij de zonnestraling de temperatuur toch kortdurend tot 3 tot 5 graden opliep, maar in de nacht kwam het tot lichte tot matige vorst.
Tijdens het weekeinde is er een vergelijkbaar weerbeeld. Maar vanaf maandag is er meer bewolking en neemt de nachtelijke vorst af.

Schaatsen kan plaatselijk, maar pas op!
Dankzij de nu nog lange nachten koelt het nog flink af en kan zich op de wateren nog tamelijk veel ijs vormen. Het vriest dan tijdens de nachten licht tot matig. Overdag komt de temperatuur weliswaar tot een paar graden boven nul, maar zeker tijdens de ochtenduren en op wateren die een groot deel van de dag in de schaduw liggen kan deze dagen op steeds meer plaatsen worden geschaatst.

Het betreft dan wel ondiepe wateren, waar geen stroming is. Het schaatsen op de plassen, de vaak ook nog volop in de zon liggen, en waar vaak wat stroming is, is nog steeds nadrukkelijk af te raden! Maar op het ijs op ondiepe sloten en andere ondiepe wateren kan op steeds meer plaatsen worden geschaatst.

De mooiste plek om te schaatsen is en blijft het Leersummerveld. Het gebied ligt in het doorgaans koudste gebied in onze regio. Er ligt in de omgeving nu nog redelijk wat sneeuw, hetgeen de nachtelijke afkoeling stimuleert. In de omgeving van Veenendaal ligt zelfs nog een min of meer gesloten sneeuwdek van 2 tot 5 cm dik.
De komende dagen zullen daar de schaatscondities vrij goed zijn, al zal het ijs 's middags op veel plaatsen te zacht worden om er op te kunnen lopen of schaatsen.
Het Pluismeer bij Lage Vuursche is een andere goede locatie. Dit bosmeer ligt grotendeels in de schaduw van bomen. In de schaduw zal daar 's middags waarschijnlijk ook nog  goed geschaatst kunnen worden, maar op zonbeschenen plekken is het 's middags ook daar niet veilig.
Dit alles zal ook het geval zijn op sloten en ondiepe meertjes elders, maar in het westen van de regio blijft het hoe dan ook oppassen!

In de loop van de komende werkweek wordt de vorst langzaam minder en zullen de schaatscondities steeds minder goed worden.

Klimaat

Koude, droge en vrij zonnige januari.

Naarmate de maand vordert, kijken we vaak even terug en blikken we wat vooruit om te proberen te doorgronden hoe de maand als geheel uiteindelijk zal eindigen.
Tot de 22e van de maand hebben we duidelijk meer zon gehad dan we gemiddeld hebben. De Bilt staat nu op 62 uur zon tgenover eveneens 62 uur in een normale maand. Dit is 37, respectievelijk 24 procent van de beschikbare tijd.
Ook zondag krijgen we veel zonuren, maar daarna waarschijnlijk wat meer sombere dagen, zodat het inmiddels zeker is, dat het tamelijk zonnige karakter uiteindelijk voor de hele maand gaat gelden.

De maand is  inmiddels behoorlijk aan de koude kant. Normaal is  de gemiddelde temperatuur 3.1 graden, maar tot de 22e staan we in De Bilt op 1.5 graden. Er komen nog een paar tamelijk koude dagen aan, maar tegen het laatste januariweekeinde zou het zacht moeten worden. Januari wordt zo waarschijnlijk qua temperatuur een te koude maand.

Tot de 22e viel er in De Bilt 48 mm, tegenover gemiddeld 70 mm in de hele maand januari. Dit is dus vrij normaal. Opmerkelijk is dat deze neerslag vooral in een paar dagen viel en wel op 12 t/m 14 januari. Op de meeste plekken in onze regio viel tussen 50 en ruim 55 mm. Het blijft onder de regie van een hogedrukgbied zeker nog een paar dagen droog weer, maar ook de laatste dagen van de maand zullen weinig tot geen neerslag brengen. Januari wordt dan ook vrijwel zeker een droge maand.

Ook opmerkelijk is dat wel een derde tot de helft van de neerslag in de vorm van sneeuw is gevallen. Dat hebben we in geen jaren meegemaakt. De laatste echt sneeuwrijke winters met vooral in december veel sneeuw waren in 2009 en 2010, toen het zelfs tot een witte kerst kwam. Deze maand was het vooral natte sneeuw, die vooral in het westen van de regio vrij snel weer wegsmolt. In de afgelopen decembermaand viel er juist bijna helemaal geen sneeuw.
Rond Veenendaal en Rhenen is er nog redelijk wat sneeuw blijven liggen en ligt er op de 22e van de maand nog altijd een min of meer gesloten sneeuwdek van 2 tot zeer lokaal 5 cm. Maar op langdurig door de zon beschenen plaatsen is de meeste sneeuw weg. Op veel plaatsen op de zuidelijke Veluwe, met name op hogere plekken, ligt meer sneeuw, vaak tussen 5 en 10 cm.

Opmerkelijk dit winterseizoen is de steeds terugkerende korte koudeperiodes. Het kon, ook zoals nu, best heel koud worden, maar als er al  schaatspret was, dan kon het maar voor een of hooguit twee dagen en dan nog slechts op een paar plekken.
Heel zacht weer, zoals we vorige winters zo vaak hadden, bleef tot dusver echter ook uit.

Achtergrond

Schaatsen op kunstijs.

Piet Fokkema, een 50-jarige Fries, werkte ooit bij een onderhoudsbedrijf voor airco-installaties. Friezen hebben kennelijk iets met ijs. Fokkema solliciteerde bij De Vechtsebanen en leerde daar het vak van ijsmeester. Hij werkt er al ruim 20 jaar en wil niet meer weg.

De ijsbanen van de Vechtsebanen zijn open vanaf het laatste weekeinde van september tot half maart. "Voor en na die tijd denken mensen niet meer aan schaatsen," weet Fokkema. Daarnaast komt deze openstelling overeen met de schaatskalender van de KNSB, de schaatsbond. Bovendien is het de periode waarbinnen technisch gezien een goede ijsvloer kan worden gemaakt.

Schaatsen bij 20 graden
In het voor- en naseizoen is er wel geschaatst bij temperaturen van 20 graden," herinnert de ijsmeester zich nog. "Je zag schaatsers in strandkleding, er kwam veel water op het ijs. De vriesinstallatie bestaat uit drie grote compressoren. Op dat moment kan er daarvan niet een stuk gaan. Het gebeurt echter nooit dat de baan vanwege de weersomstandigheden dicht moet. Zelfs tijdens de storm van 18 januari 2007 was de baan gewoon geopend, maar er waren die dag weinig schaatsers omdat veel mensen vanwege het slechte weer binnen bleven.

Bij zware sneeuwval is het moeilijk om de kwaliteit van het ijs aanvaardbaar te houden. Fokkema: Zacht weer, in combinatie met veel wind is voor een kunstijsbaan echter het grootste probleem, zeker als de baan niet overdekt is. Er komt vanwege de hoge temperatuur smeltwater op het ijs, dat door de krachtige wind wordt weggeblazen, zodat de ijsvloer steeds dunner wordt.

Krijtpoeder
De Vechtsebanen bestaan al meer dan 40 jaar, sinds ruim 15 jaar is de baan overdekt. Onder gangbare omstandigheden werkt de ijsbaan met twee compressoren, zodat er steeds eentje reserve is. Het maken van de ijsbaan aan het begin van het seizoen kost een week tijd. De eerste dag wordt de betonnen ondervloer, waarin de leidingen van de vriesinstallatie zijn verwerkt, op temperatuur gebracht. Vervolgens wordt daar een dun laagje water opgespoten. Dit doet men met een speciale sproeimachine. Zodra dit water bevroren is, wordt de baan wit gemaakt met weer een andere machine, de zogenaamde Whiteman, die een dun laagje krijtpoeder aanbrengt. Dit doen we vooral om het zonlicht beter te reflecteren, zodat het ijs minder stralingswarmte opneemt en het is een mooi gezicht. Hierna wordt steeds een dun laagje water opgebracht, terwijl de drie vriesinstallaties voluit staan te draaien. Na een werkweek is de ijsvloer 2.5 tot 3 cm dik en klaar voor gebruik. Er is dan circa 120.000 liter gewoon Utrechts leidingwater water gebruikt.

Een dikkere ijsvloer maken heeft geen zin. Het kost vooral meer energie om deze op de gewenste temperatuur van -5 of -6 graden te houden. Fokkema: Dit blijkt een prettig beschaatsbare ijsvloer op te leveren, niet nat, zodat de mensen geen nat pak krijgen tijdens een val, en ook niet te hard. Ook blijft het energieverbruik binnen de perken. Als koelvloeistof wordt ammoniak gebruikt. Het werkt nauwelijks anders dan bij een koelkast thuis.

Dweilpauze
Tijdens de openstelling van de baan wordt deze driemaal per dag geschraapt, gedweild en weer opgevroren. De mensen moeten dan tien minuten van het ijs af. Als het erg druk is, is er elk uur een dweilpauze. Het afgeschraapte ijs ziet eruit als sneeuw en wordt op het sneeuwveld naast het complex gedumpt.

Na het schaatsseizoen worden de vriesinstallaties gewoon uitgezet, waarna het ijs smelt en het water en het krijtmengsel in het riool verdwijnen. De zomerperiode wordt gebruikt voor het onderhoud van de installaties. In die periode draait De Vechtsebanen op evenementen van allerlei aard.

Het geheim van de smid
Als hij gevraagd wordt naar de geheime trucs die ijsmeesters voor een supersnelle ijsvloer inzetten moet Fokkema lachen. Ik geloof er niet zo in. Je kunt een klein beetje speciale stofjes aan het dweilwater toevoegen, zoals glycol, eigenlijk een antivries. We hebben het hier op de baan eens uitgeprobeerd, en vervolgens een paar mensen van TU Delft gevraagd om uit te zoeken of het werkt. Ze hebben niets kunnen vinden, hahaha!

FlevOnice
Begin december kwam in het buitengebied bij Biddinghuizen (Flevoland) de langste kunstijsbaan van de wereld gereed, FlevOnice. Via een complex slingerpatroon, gekoppeld aan een gewone 400-meterbaan is de totale lengte van deze baan maar liefst 4700 meter. Men wilde op 1 december opengaan, maar het extreem zachte weer met temperaturen rond 12 graden, in combinatie met een harde wind gooide roet in het eten. Hele stukken ijs verdwenen uit de baan. Pas in het weekeinde van 15 en 16 december was de baan goed opgevroren en kon er worden geschaatst. De organisatoren garanderen minstens honderd schaatsdagen per winterseizoen en denken dat de baan ook zeer geschikt is voor marathonrijders. Via een pijpensysteem langs de baan wordt de koelvloeistof rond gepompt. Het ijs ligt op een zandbed met een vriesleidingsysteem, met daarop plastic.

Schaatsen op kunststof
Er zijn bedrijven die mobiele ijsbanen leveren die vooral tijdens evenementen of in de kerstvakantieperiode worden gebruikt. Op een plein met een vlakke ondergrond wordt zo’n baan, bestaande uit een koelsysteem en een ondergrond en een compressor in circa twee dagen tijd neergezet, vaak ook nog overdekt met bijvoorbeeld een tent.

Een vrij nieuwe trend is een kunstijsbaan met echt kunstijs. Het schaatsoppervlak bestaat bij deze banen uit speciale kunststofplaten, die via een soort zwaluwstaart- of een mes- en groefsysteem aan elkaar worden bevestigd. De platen zijn 100 bij 200 cm groot en wegen per stuk circa 37 kilo. Voor een goed resultaat moet de ondergrond perfect vlak zijn. De leveranciers zeggen dat een dergelijke baan – inclusief buitenrand binnen een halve dag door slechts twee man is neer te zetten. Het grote voordeel is dat de baan altijd en tijdens ieder weertype kan worden gebruikt en dat hij geen energie kost, of het zou wat verlichting moeten zijn. De ontwerpers van de banen zeggen dat het namaakijs 85 procent van de gladheid van echt ijs heeft. Wel moet de baan soms worden schoongemaakt en ontdaan van zand en kunststofslijpsel, maar de platen zelf gaan diverse jaren mee.

Weerspreuk Arie Verrips

Weerfoto U Vandaag

Heeft u een mooie weerfoto voor onze uitzending?
Stuur deze dan op naar weerfoto@rtvutrecht.nl

Satellietbeelden


Waarschuwingen




-advertentie-