Vrouw (91) slachtoffer van oplichtster

© RTV Utrecht
Amersfoort - UPDATE 24 oktober; u belde meerdere tips door. De identiteit van de vrouw is inmiddels bij de politie bekend.
Een 91-jarige vrouw krijgt een telefoontje van een nep bankmedewerkster dat iemand heeft gefraudeerd met haar rekening. Twee uur later is zij daadwerkelijk opgelicht en 1661 euro kwijt.
© politie Midden-Nederland
Het bejaarde slachtoffer woont in zorgcentrum De Eemgaarde en wordt rond 11.00 uur gebeld door een vrouw die zich voordoet als een bankmedewerkster met de boodschap dat iemand 1200 euro van haar rekening heeft afgehaald. Om dit probleem op te lossen, komt er een koerier langs om de pas op te halen en te blokkeren.
Om het verhaal nog geloofwaardiger te maken, geeft de medewerkster een code door die het slachtoffer op een envelop met daarin haar pas kan schrijven. Deze code kan zij dan verifiëren bij de koerier om zeker te weten dat die daadwerkelijk voor de bank werkt.

Grote hoeveelheid loten

Terwijl de koerier langs komt, is het slachtoffer nog altijd aan de telefoon. Het gesprek duurt nog zeker 45 minuten en in die tijd wordt er met de pinpas van de bejaarde vrouw gepind en betaald. Er wordt gepind bij een Geldmaat in Leusden en er wordt een grote hoeveelheid loten gekocht bij de Primera in Leusden.
Zodra deze betalingen zijn gelukt, rondt de bankmedewerkster het gesprek met het slachtoffer af. De bejaarde vrouw vertrouwt het toch niet helemaal en
belt meteen met haar zoon om te vertellen wat er zojuist is gebeurd. De zoon heeft direct door dat het niet klopt en belt met de bank en de politie. Dan is het kwaad echter al geschied.
Herkent u de koerier? Bel één van de tipnummers: 0800-6070 of anoniem 0800-7000.
Uitzending 12 oktober 2022
Bureau Hengeveld is een samenwerking tussen RTV Utrecht, Politie Midden-Nederland en het Openbaar Ministerie

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.