BAM Rail en VolkerRail vernieuwen spoor Utrecht

UTRECHT - De Nederlandse bouwbedrijven BAM Rail en VolkerRail gaan samen voor ruim 140 miljoen euro de sporen rond Utrecht ontvlechten en vernieuwen. De combinatie, die werkt onder de naam U-centRaal, kreeg de opdracht van ProRail. Dat maakte de spoorbeheerder maandag
bekend.
De klus rond het belangrijkste spoorknooppunt moet binnen 2,5 jaar zijn geklaard en is volgens ProRail een van de omvangrijkste en meest complexe spoorprojecten ooit.
De werkzaamheden zijn gericht op het creëren van duidelijke doorgangen. Daar moet de 'spaghetti' aan sporen rond Utrecht voor worden ontvlochten en nieuwe sporen aangelegd. Dat leidt onder andere tot kortere wachttijden voor seinen en minder files op het spoor. Ook neemt de betrouwbaarheid van het spoor rond Utrecht toe voor de reizigers en wordt het veiliger, aldus ProRail.
Reizigers zullen in het weekend van 3 en 4 augustus voor het eerst iets merken van de werkzaamheden. Dan rijden er geen treinen tussen Utrecht en Driebergen. Ook nadien zullen op meerdere momenten geen treinen rijden op bepaalde trajecten. Daarover wordt nog overlegd met de NS. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt in 2015.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.