"Verkeer groeit minder snel dan minister denkt"

PROVINCIE UTRECHT - Nieuwe wegenbouwprojecten, zoals de verbreding van de A27 en de A12 in de provincie Utrecht, worden vaak gepland rond een onrealistisch grote toename van het verkeer. Minister Melanie Schultz zou daardoor de verkeerde keuzes maken.
Dat staat in een rapport van het onderzoeks- en adviesbureau CE Delft in opdracht van Milieudefensie, Natuurmonumenten en de Natuur- en Milieufederaties van Zuid-Holland, Brabant, Utrecht en Gelderland. Volgens de onderzoekers worden de noodzaak en de baten van nieuwe snelwegen te gunstig voorgesteld en verkeerde prioriteiten gesteld.

KOSTEN-BATEN

Bij het maken van kosten-batenanalyses zou vooral gekeken worden naar de gunstige omstandigheden. Volgens de onderzoekers wordt er te veel van uitgegaan dat de economie flink zal groeien en dat er in de komende jaren meer auto's over de snelwegen rijden. In werkelijkheid blijkt dat niet te kloppen.
Minister Schultz is het niet eens met de kritiek. Sinds 2011 hanteert haar ministerie een scenario met een laag en een hoog groeiscenario. Alle projecten, ook die van vóór 2011, blijven binnen die bandbreedte, laat een woordvoerster weten.

MINDER AUTO'S

In het onderzoek is de werkelijke ontwikkeling van verkeer vergeleken met de toekomstscenario's die gebruikt worden bij de besluitvorming over nieuwe snelwegen. CE Delft concludeert dat er veel minder auto's op de snelweg rijden dan in de gebruikte toekomstscenario's werd verwacht. De groei van het verkeer is namelijk al ruim voor de aanvang van de economische crisis sterk afgevlakt.
De natuur- en milieuorganisaties vragen de minister en de Tweede Kamer de besluiten over nieuwe snelwegen te herzien. Het onderwerp staat maandag op de agenda van de Kamer.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.