Utrecht wil einde aan overlast snorscooters

UTRECHT - Utrecht en de drie andere grote steden willen dat er een einde komt aan de overlast van snorscooters. De zogeheten G4-gemeenten zeggen dat 77 procent van de snorscooters harder rijdt dan de toegestane 25 kilometer.
Ook door hun breedte zorgen ze voor gevaar en overlast voor het overige verkeer. Verder zouden de vaak jonge bestuurders vaak geen helm dragen en dus groot gevaar lopen. In Amsterdam was dit jaar bijna de helft van de verkeersdoden een snorfietser.
In een brief aan de ministers Melanie Schultz (Verkeer) en Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) vragen de vier steden maandag het mogelijk te maken dat snorscooters daar verplicht een helm gaan dragen.
Bovendien willen de gemeenten dat snelheidsovertreders steviger worden aangepakt. Ze stellen voor dat het kentekenbewijs ook wordt ingenomen op basis van snelheidsmetingen met radar- of laserapparatuur. Nu is intrekking alleen mogelijk na rollerbankmeting.
De Fietsersbond en Natuur & Milieu in Utrecht pleitten afgelopen zomer voor een verbod op de verkoop van snorscooters met verbrandingsmotor. Aanleiding was een onderzoek van TNO. Daaruit zou blijken dat de snorscooter veel fijnstof uitstoot. Ook stond in dat onderzoek al dat het vervoermiddel een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid.

Utrecht wil einde aan overlast snorscooters
Archiefreportage van 7 augustus 2013: Fietsersbond wil ban op vieze snorscooter

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.