Onvrede over betaald parkeren in Utrechtse wijk loopt op

UTRECHT - De boosheid bij winkeliers in winkelcentrum De Gaard in Utrecht over het pas ingevoerde betaald parkeren in de wijk loopt op.
De gemeente heeft per 1 februari in dit gedeelte van Tuindorp betaald parkeren ingevoerd en de ondernemers zien daar nu al de gevolgen van: ze klagen over grote omzetverliezen omdat er minder mensen komen.

DICHTGETIMMERD

Zo loopt Theo van Ledden van Primera sinds de invoering dagelijks 40 klanten mis, wat hem op een wekelijks inkomstenverlies van 3.000 euro komt te staan. Nu de Albert Heijn sinds vorig jaar ook al op zondag open is, is hij bang dat sommige winkeliers deze klap niet zullen overleven. "Ik vrees dat over een paar maanden een aantal winkels is dichtgetimmerd."
En dat is niet het enige probleem: het betaald parkeren is namelijk in de hele wijk ingevoerd op een paar straten na. Die staan tegenwoordig dus helemaal vol auto's en dat is behoorlijk onhandig voor mensen die in de buurt wonen.

BLAUWE ZONE

De winkeliers pleiten voor invoering van een blauwe zone. Klanten kunnen daardoor gratis anderhalf uur winkelen. Maar de langparkeerders waar het allemaal om te doen was bij de invoering van het betaald parkeren, worden geweerd.
Het betaald parkeren geldt alleen doordeweeks van 6 tot 11 uur 's ochtends. Toch accepteren de automaten volgens de winkeliers ook buiten die periode geld. Bezoekers die niet precies weten wanneer er betaald parkeren geldt, zouden daardoor ook worden weggejaagd.
Niet alle ondernemers zijn trouwens ontevreden: de kaasboer belde even met RTV Utrecht en liet weten redelijk tevreden te zijn. Hij vindt het te vroeg om nu al te oordelen over het parkeerbeleid.

Onvrede over betaald parkeren in Utrechtse wijk loopt op - 1
Onvrede over betaald parkeren in Utrechtse wijk loopt op - 2
Onvrede over betaald parkeren in Utrechtse wijk loopt op

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.