Zelfgemaakte campagnefilmpjes populair bij lokale politiek

PROVINCIE UTRECHT - Lokale partijen doen van alles om de aandacht te trekken voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart. Een populaire vorm is een zelfgemaakt campagnefilmpje en dankzij de smartphone staat het binnen een mum van tijd online.
Volgens imago-deskundige Rudy van Belkom werken filmpjes goed en komt story-telling steeds meer voor. "Mensen zijn op zoek naar een stukje betekenis, stukje emotie en bepaalde waarden waarin ze zich in herkennen, dus in principe is het medium video zeer geschikt."
Toch is het niet de oplossing om stemmen te winnen. Van Belkom: "Het gaat toch om de boodschap en wat je ermee uitdraagt. Het vertrouwen in de politiek is historisch laag. Mensen zijn op zoek naar daadkracht, een stukje relevantie en geloofwaardigheid. Juist dat laatste laten ze heel erg zitten."
Van Belkom vervolgt: "Politieke partijen denken heel erg na wat zij willen vertellen, maar de vraag wat de doelgroep wil horen wordt volgens mij vergeten." Daarom zou er beter over de inhoud van campagnefilmpjes nagedacht moeten worden. "Er zit geen verhaal in. Het is gewoon eenzijdige informatieoverdracht."
Alle 26 gemeenten in de provincie Utrecht houden op 19 maart gemeenteraadsverkiezingen.

Politieke partijen maken eigen campagnefilmpjes om aandacht te trekken
Rudy van Belkom over campagnefilmpjes tijdens verkiezingen