Utrechtse ambtenaren verhuizen naar nieuw Stadskantoor

UTRECHT - Duizenden Utrechtse ambtenaren verhuizen vrijdag, zaterdag en zondag vanuit de binnenstad naar het nieuwe stadskantoor aan het Jaarbeursplein. Het markante witte gebouw gaat dinsdag officieel open. Vanaf dat moment zijn alle publieksdiensten van de gemeente daar beschikbaar.
In het nieuwe pand zijn nagenoeg alle diensten van de gemeente samengebracht. In de opvallende kantoortoren zijn 2500 werkplekken ingericht voor 3200 fte's. De ambtenaren hebben in het nieuwe pand geen vaste werkplek meer en krijgen een mobiele telefoon.
Door de enorme verhuisoperatie is Utrecht vrijdag minder goed bereikbaar. Vanaf dinsdag moeten Utrechters voor een paspoort, geboorteaangifte of uitkering bij het nieuwe kantoor aan het Stadsplateau 1 zijn. Burgemeester Jan van Zanen ontvangt dinsdagmorgen de eerste 'klant'.
De eerste zes verdiepingen van het gebouw, dat in totaal 21 verdiepingen telt, zijn ingeruimd voor publieksdiensten. Inlopen is er niet meer bij: voortaan moet voor alle diensten eerst een afspraak worden gemaakt.
De gemeente zegt nu de huur op van 16 gebouwen, maar het huidige stadhuis blijft wel in gebruik. De gemeenteraad en de politieke fracties blijven daar zitten. Later dit jaar trekt een aantal culturele voorzieningen bij hen in, zoals Toerisme Utrecht en Cultuurpromotie Utrecht. Het nieuwe Stadskantoor kostte 200 miljoen euro.

Spullen inpakken in stadhuis Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.