Unieke bouwmethode parkeergarage Vredenburg

UTRECHT - De bouw van de nieuwe parkeergarage onder het Vredenburg in Utrecht ligt na een opgelopen achterstand weer zo goed als op schema. Dat is mede te danken aan een unieke constructiemethode. Aannemer BAM uit Bunnik bouwt zowel omhoog als omlaag.
De parkeergarage moet uiteindelijk 1300 auto's kunnen herbergen op 5 verdiepingen. De derde parkeerlaag is zo goed als klaar en daarna wordt er tegelijkertijd naar beneden gebouwd aan de vierde en vijfde parkeerlaag, en naar boven voor de eerste en tweede laag. Deze manier van bouwen is uniek, zegt opdrachtgever Corio.
Ook als de parkeergarage af is, zal het een bijzonder bouwwerk zijn. Auto's moeten via twee inritten eerst onder het water van de herstelde Singel door, om daarna op de derde laag in de parkeergarage uit te komen. Vervolgens moet de automobilist kiezen of hij naar boven of naar beneden rijdt om een parkeerplek te zoeken.

KASTEEL

De bouwers raakten achter op schema door een grote archeologische vondst. Een deel van het vroegere kasteel Vredenburg bleek nog in de grond te liggen. De resten worden overigens teruggebracht in de garage. Ook moest vervuiling worden opgeruimd.
De werklieden van BAM lopen nu de achterstand vlot in. Uitstel is ook geen optie, omdat direct na de oplevering van de parkeergarage gewerkt moet worden aan het herstel van de Singel en de bouw van het entreegebouw van het nieuwe Hoog Catharijne.
De parkeergarage moet medio 2015 gereed zijn.

Beelden van de parkeergarage onder het Vredenburg

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.