"Ambtenaren Utrecht balen van flexwerken"

UTRECHT - Ambtenaren in het nieuwe Stadskantoor in Utrecht zijn nog niet tevreden over de nieuwe manier van werken. Ze hebben geen vaste werkplek en dat levert frustrerende zoektochten op. Ook wordt geklaagd over lange wachttijden bij liften en toiletten.
In een rapport van de Centrale Ondernemingsraad, waar de NOS de hand op heeft weten te leggen, is de kritiek op de nieuwe werkwijze niet mals. Het is niet alleen lastig om en werkplek te vinden, ook vergaderplekken zijn vaak moeilijk te vinden. Ook is het erg rumoerig en staan er wachtrijen voor de koffieautomaat.
Voorzitter Kees Pas van de Centrale Ondernemingsraad wil dat het gemeentebestuur snel ingrijpt. Hij zegt tegen de NOS dat afdelingen een eigen verdieping toegewezen moeten krijgen en dat er schotten geplaatst moeten worden tegen geluidsoverlast. Een beeldscherm zou moeten tonen waar nog een vrije werkplek is.

VERGADERRUIMTES

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Ambtenaren vinden de nieuwe werkplekken erg mooi en de gevarieerde overlegruimtes vallen goed in de smaak. Ook is het eten in het bedrijfsrestaurant prima en de koffie uit het automaat goed.
Het kantoor werd twee maanden geleden geopend en vervangt 16 gebouwen in de stad. Er werken 3200 mensen, maar er zijn ongeveer 2500 werkplekken. De klachten zijn niet nieuw. Vlak na de opening twee maanden geleden werd ook al geklaagd, maar toen zei burgemeester Jan van Zanen dat het om aanloopproblemen gaat.
Het rapport is gemaakt naar aanleiding van een onderzoek waarop bijna 1400 medewerkers reageerden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.