Belangenverstrengeling bij gemeente Utrecht

UTRECHT - Het ontslag van twee ambtenaren in september door de gemeente Utrecht hield verband met belangenverstrengeling. Dat blijkt uit een commissiebrief van het stadsbestuur.
Een leidinggevende van de afdeling Stadswerken huurde een zzp'er in voor klus, terwijl deze ook in dienst was van Stadswerken. De zzp'er had toestemming om nevenwerkzaamheden te doen, maar had de freelance klus bij zijn werkgever, de gemeente Utrecht, moeten melden. Dat deed hij niet en zijn leidinggevende ook niet.
Bij controle van de ingediende facturen van de zzp'er (in totaal een kleine 10.000 euro) trokken meerdere controleurs bij de leidinggevende aan de bel. Die besloot echter de facturen gewoon te accorderen.
Volgens het stadsbestuur hadden beide medewerkers melding moeten maken van de overeenkomst. Na ontdekking van de kwestie, werden beide medewerkers ontslagen. Eén van hen kreeg vanwege zijn leeftijd 7.500 euro mee voor begeleiding bij het vinden van een nieuwe baan.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.