RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Problemen bij Ziggo mogelijk door 4G-netwerk

PROVINCIE UTRECHT -

De problemen met de ontvangst van televisiezenders in de provincie Utrecht zijn mogelijk het gevolg van de uitrol van 4G-netwerken. Dat zegt het Agentschap Telecom, die daar eerder onderzoek naar deed.

"Het is vaak schipperen om iedereen die van de ether gebruikmaakt dat ook zonder storingen te laten doen. Die 4G-frequenties liggen heel dicht bij de frequenties waar ook de kabeltelevisie gebruik van maakt. In sommige gevallen kan dat dus elkaar storen", vertelt een woordvoerster van het agentschap aan RTV Utrecht.


FREQUENTIE

Het 4G-netwerk maakt onder meer gebruik van de frequentie op de 800 MHz band, waar Ziggo voor de ontvangst van RTV Utrecht ook gebruik van maakt. "Afspraak met de kabelbedrijven is dat ze de 30 meest bekeken zenders niet in de buurt van 4G-frequenties plaatsen om overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Als Ziggo de zender RTV Utrecht op een andere frequentie zet, dan zal het probleem een stuk minder worden."

Het onderzoek van het Agentschap Telecom dateert van 2010 en dus had Ziggo al eerder kunnen weten dat deze problemen zich zouden kunnen voordoen. "Je komt er bij de uitrol van het 4G-netwerk proefondervindelijk achter dat er problemen ontstaan. Voor een deel had Ziggo dit al eerder kunnen weten, voor een deel hebben ze misschien niet opgelet. Als Ziggo goed oplet waar ze hun meest bekeken zenders plaatsen, zijn er nauwelijks problemen."


KABELS

Mensen in de provincie Utrecht die problemen hebben met de ontvangst, kunnen met hun kabelmaatschappij bellen, maar vaak heeft het ook met de kwaliteit van de kabels te maken, vertelt een woordvoerster van het agentschap.

"We zien dat kijkers vaak mooie, dure televisies hebben, maar dat die zijn aangesloten met oude kabels met aansluitingen die 10 a 15 jaar oud zijn. Die kunnen die nieuwe technieken niet aan en zijn storingsgevoelig. Als je een goede, dure kabel koopt, kun je een deel van het probleem oplossen."

Vorige week fuseerde kabelmaatschappij Ziggo met UPC. Sindsdien hebben honderden mensen in de regio problemen met de ontvangst. Het televisiebeeld is blokkerig, trilt en valt soms helemaal weg. Deze week ontving RTV Utrecht binnen 24 uur meer dan 150 meldingen van Ziggo-klanten met problemen.

Inmiddels heeft Ziggo laten weten contact te zullen opnemen met alle mensen die zich bij RTV Utrecht hebben gemeld met slechte ontvangst.



Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.



Lees ook




Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -