Nieuwe Utrechtse wijk vrijwel autoloos

© RTV Utrecht
UTRECHT - De nieuwe wijk Spoorzone 2e Daalsedijk in Utrecht moet vrijwel autoloos worden. Zo wordt verkeersdrukte in de naastgelegen Bloemenbuurt voorkomen. Bouwverkeer zou tijdelijk via een fietstunnel moeten rijden. Daarmee is de gemeenteraad donderdagavond tegemoet gekomen aan de eisen van de huidige bewoners in het gebied achter de Amsterdamsestraatweg.
Naast het spoor in Zuilen wil de NS een nieuwe, groene en duurzame wijk bouwen. Er moeten 1200 woningen komen en enkele bedrijven. De NS wil er een autoluwe wijk van maken. De raad wil nog een stap verder en eist dat nieuwe bewoners geen parkeervergunning krijgen. Er komt een fietspad en de ov-terminal is vlakbij, aldus de politiek.

AUTOTUNNEL

Bewoners van de Bloemenbuurt hadden voor het plan aan de noodrem getrokken omdat ze vrezen voor veel verkeersoverlast. Ze eisten een autotunnel tussen industrieterrein Cartesiusdriehoek en de 2e Daalsedijk, maar dat trekt volgens de Utrechtse politiek teveel sluipverkeer aan. Wel komt er zeker één fietstunnel en mogelijk een tweede.
De bewoners, van wie veel bij de raadsvergadering aanwezig waren, zijn ook bang voor schade aan hun huizen tijdens de bouw. Dat is terecht, zegt de raad. Daarom moet er een nulmeting komen en moet NS zorgen voor veilige bouwmethoden, zoals het schroeven van palen in plaats van heien.

OVERLEGGEN

De gemeente en NS moeten voortaan beter overleggen met de omwonenden, aldus de raad. Zo moeten gemeente en NS in ieder geval met de omwonenden om tafel om een plan te maken voor het bouwverkeer, vinden de partijen.
De meeste fracties gingen akkoord met de komst van de nieuwe wijk. Het CDA vindt het verkeersplan voor de wijk niet goed en stemde daarom tegen. Ook de Partij voor de Dieren stemde tegen de plannen voor de nieuwe wijk. De partij vindt de geplande 28 procent openbaar groen te weinig.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.