Veel grote schermen tijdens Utrechtse Tourstart

UTRECHT - Utrecht krijgt tijdens de Tourstart 21 publiekspleinen waar fans de wedstrijd kunnen volgen. De organisatie heeft samen met de horeca in de stad besloten om op elk plein, waar mogelijk, schermen te plaatsen zodat bezoekers de wedstrijd goed kunnen bekijken.
Bij de Tourstart in Rotterdam waren er twee grote publiekspleinen buiten het parcours. Volgens toenmalig projectdirecteur Wim Hoogendoorn waren die niet zo succesvol als gehoopt. "We hebben ons toch een beetje verkeken over hoe dat wielerpubliek in elkaar zit. Dat komt echt voor de koers, doet misschien nog een hapje en een drankje in de stad. Maar mensen hebben in ieder geval niet de weg gevonden naar onze people-villages".

GROTE SCHERMEN

Utrecht doet het daarom anders. De organisatie heeft de afgelopen jaren de behoeftes van sportliefhebbers bij grote evenementen in kaart gebracht. Bij evenementen zoals het WK Voetbal en de Olympische Spelen merkte de organisatie dat bezoekers vooral behoefte hebben aan grote schermen waarop de wedstrijd is te zien, in combinatie met eten, drinken en vermaak.
Op dit moment wordt gewerkt aan de exacte invulling van de pleinen in Utrecht door de horeca in de stad. De Utrechtse tourorganisatie staat achter de plannen, maar de financiering ligt volgens projectdirecteur Martijn van Hulsteijn bij de ondernemers zelf.
Volgens Cor Jansen van het Business Peloton Utrecht is Utrecht in het voordeel ten opzichte van Rotterdam. Volgens hem is het essentieel dat alle publiekspleinen in de stad vlakbij het parcours liggen. Daarnaast heeft Utrecht volgens hem ook een andere horecacultuur dan Rotterdam.

Grote tv-schermen in Utrecht tijdens de Tourstart.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.