Automobielclub en Utrecht vechten over milieuzone bij rechter

UTRECHT - Automobielclub KNAC en de gemeente Utrecht stonden donderdagmiddag lijnrecht tegenover elkaar tijdens het kort geding over de milieuzone in de binnenstad van Utrecht. Sinds 1 mei krijgen dieselauto's van voor 2001 die zich in de milieuzone wagen een boete en daar is de KNAC woest over.
De zone is volstrekt onnodig en discrimineert, zegt de KNAC. Volgens de de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club is het oneerlijk dat slechts een klein groepje autobezitters wordt getroffen door het verbod om de binnenstad van Utrecht in te rijden. Het effect is daarbij minimaal, betoogde de belangenvereniging.
De KNAC vindt het ook oneerlijk dat buitenlandse bezitters van een oude dieselauto wel zonder problemen de stad in kunnen rijden. De controlesystemen krijgen geen inzage in kentekengegevens van buitenlandse auto's en de gemeente zet geen mensen in om handmatig boetes uit te delen.
De gemeente Utrecht zei tegen de rechter dat de milieuzone wel degelijk nodig is om de luchtvervuiling in de stad een halt toe te roepen. De gemeente kreeg daarin steun van Milieudefensie.

MEDESTANDER

De autoclub vond een opmerkelijk medestander aan zijn zijde: de Stichting Stop Luchtvervuiling Utrecht (SSLU) van Kees van Oosten. De Utrechtse strijder tegen luchtvervuiling vind de milieuzone waardeloos.
Het effect is volgens Van Oosten minimaal en leidt tot veel omrijden met nog meer luchtvervuiling tot gevolg. Van Oosten pleit voor veel strengere maatregelen om de lucht in Utrecht schoner te krijgen.
Over twee weken volgt uitspraak.

KNAC over de milieuzone
Advocaat van de gemeente over de milieuzone

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.