Politiek Utrecht blijft verdeeld over Westpleintunnel

UTRECHT - CDA, PvdA en VVD in Utrecht willen dat een tunnel onder het Westplein bij Lombok niet onmogelijk wordt gemaakt. Dat bleek donderdagochtend tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad. Het stadsbestuur wil de tunnel definitief schrappen en het drukke verkeersplein autoluw maken.
Het college van B en W wil zo min mogelijk auto's in de binnenstad en dan is een tunnel niet langer nodig, zegt het stadsbestuur. De tunnel was een van de keuzes tijdens het referendum in 2002, maar onder meer D66 zegt dat de tunnel niet meer nodig is. "Er is steeds minder autoverkeer en we zijn hard bezig om de ring beter te maken, zodat auto's langs de stad kunnen rijden in plaats van erdoor", zegt D66-raadslid Maarten Koning.
Volgens Koning is de tunnel ook onbetaalbaar. "We moeten rekenen op minimaal 100 miljoen euro. Dat enorme bedrag is echt niet te verantwoorden richting de inwoners." Hij staat achter het plan om op het Westplein twee keer een baan aan te leggen. Volgens Koning is dat ruim voldoende voor de auto's die onder meer naar de nieuwe parkeergarage van Hoog Catharijne willen rijden.

ECONOMIE

De PvdA snapt dat het geld er nu niet is, maar wil niet dat een tunnel ook in de toekomst onmogelijk wordt gemaakt. "De economie trekt aan", zegt PvdA-raadslid Marleen Haage. Misschien is er straks wel geld, zegt ze. "Er is nu eenmaal een issue over de bereikbaarheid van de binnenstad." De VVD ziet ook liever een tunnel, maar gaat akkoord met de plannen voor een bovengrondse weg.
Het stadsbestuur wil automobilisten laten parkeren achter de Jaarbeurs en dan naar de binnenstad laten lopen of vervoeren met iets als een kabelbaan. Volgens de PvdA en het CDA zijn die plannen onrealistisch. "We kunnen niet van mensen gaan verwachten om voor een afspraak in het stationsgebied of de binnenstad de kabelbaan of een bootje te nemen. Bovendien zijn die vormen van vervoer veel te duur", zegt Sander van Waveren van het CDA.

DUURZAAM

Tijdens de commissievergadering werd ook gesproken over de plannen om het stationsgebied veel duurzamer te maken en over woningbouw aan de Croeselaan bij de Jaarbeurs. Daarover waren de partijen het grotendeels eens.
Tijdens de raadsvergadering op 9 juli wordt er gesproken over de plannen. Het CDA wil de besluitvorming uitstellen en wachten totdat er het stadsbrede vervoersplan klaar is, waar de gemeente nu ook aan werkt.
Op verzoek van D66 komt er na de zomer een openbaar Stadsdebat over het stationsgebied. Het besluit over het Westplein is dan vermoedelijk al genomen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.