Werknemers Sociale Diensten onvoldoende beschermd

UTRECHT - Bijna driekwart van de Sociale Diensten, uitkeringsinstanties (UWV) en Centra voor Werk en Inkomen (CWI) moet medewerkers beter beschermen tegen agressieve en gewelddadige klanten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arbeidsinspectie.
Ongeveer twee derde van de medewerkers van de instellingen heeft te maken gehad met agressie. Vorige maand ging het bijvoorbeeld mis in Zeist. Een doorgedraaide cliënt stak twee medewerkers neer.
Klanten schelden en intimideren vaak bewust om hun zin te krijgen, blijkt uit het onderzoek. Bijvoorbeeld om een uitkering te krijgen. Het gedrag kan medewerkers een traumatische ervaring bezorgen. De kosten door uitval van werknemers met zogenoemde psychosociale klachten worden geschat op vier miljard euro per jaar.
De Arbeidsinspectie adviseert de diensten medewerkers te trainen, agressie te registreren en spreekkamers veilig in te richten. Inmiddels zijn er maatregelen genomen door de instellingen. De Arbeidsinspectie blijft controleren om te zien of de maatregelen vruchten afwerpen.
Meer hierover vanavond in U Vandaag om 18.00 uur. Het programma wordt op ieder heel uur herhaald tot morgenochtend 06.00 uur.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.