Open brief oma Mauro voor Gláucio en Márcia

ZEIST - De oma van Mauro heeft op haar Facebookpagina een open brief geschreven aan staatssecretaris Klaas Dijkhoff vanwege de uitzetting van Gláucio en zijn familie. Mieke van Erp wil van Dijkhoff weten wat hem heeft doen besluiten om de dertienjarige jongen en zijn zus Márcia na jaren in Nederland terug te sturen naar Angola.
Dit lot dreigde een aantal jaren gelden ook voor de uit Angela afkomstige Mauro. Hij kreeg na veel ophef uiteindelijk toch een verblijfsvergunning.

MISDADEN

Gláucio is al vijftien jaar met zijn familie in Nederland maar mag niet blijven, omdat de vader als militair mogelijk ernstige misdaden heeft gepleegd in zijn thuisland. Deze zogeheten 1F-gevallen krijgen geen verblijfsstatus.
Van Erp heeft daar geen begrip voor. "Gláucio is hier in Nederland geboren en zijn zus kent Angola niet meer, moeten deze kinderen gestraft worden omdat er een regel bestaat dat iemand die een 'F1 status' heeft uitgezet moet worden? "
"Allemaal vragen van een gewone burger maar wel een burger met een hart waar het in politiek Den Haag weleens aan ontbreekt. Ik stel u dezelfde vraag die ik toentertijd aan minister Leers heb gesteld: kunt u zichzelf nog in de spiegel aan kijken s-morgens als u wakker wordt?"

BEROEP

Volgens Defence for Children komen Gláucio en Márcia in aanmerking voor het kinderpardon, maar verhindert alleen het verleden van de vader dat ze een status krijgen. Er loopt nog een hoger beroep en de belangenorganisatie dringt erop aan dat het gezin dat in Nederland mag afwachten.
Kinderombudsman Marc Dullaert noemt het ook onacceptabel dat Gláucio en Márcia met hun familie dreigen
te worden uitgezet naar Angola. "De Nederlandse Staat heeft de belangen van deze kinderen duidelijk niet voorop gesteld bij deze beslissing", aldus Dullaert. Dit weekeinde heeft hij er nog spoedoverleg over gehad met het kabinet.
De familie van Gláucio verblijft sinds vrijdag in het detentiecentrum in Zeist. Het Utrechtse Kamerlid Linda Voortman van GroenLinks maakt zich er hard voor dat hij alsnog kunnen blijven.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.