Wietboot gooit trossen los en vaart naar Vreeswijk

UTRECHT/VREESWIJK - De Utrechtse wietboot is dinsdagochtend voor een onderhoudsbeurt vertrokken naar Museumwerf Vreeswijk in Nieuwegein. Na de grondige renovatie keert de beeldbepalende hasjboot weer terug naar de vaste ligplaats aan de Wittevrouwensingel.
De tocht naar de Museumwerf onder begeleiding van een sleep- en duwboot heeft flink wat voeten in de aarde. De route gaat via de Singel en de Weerdsluis naar de Vecht. Omdat het schip te hoog is voor de lage vaste bruggen in de stad, moet het omvaren. Om de stad überhaupt te kunnen verlaten, moeten de Noorderbrug en de Van Asch van Wijcksbrug bovendien van hun plaats worden gelicht.
De boot is ook te hoog voor de eerste afslag van de Vecht naar het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen. Daardoor moet de hasjboot omvaren via Nigtevecht, waar het schip het Amsterdam-Rijnkanaal op kan om richting Nieuwegein te varen.

HISTORIE

De geschiedenis van de wietboot begint in 1905. Scheepswerf De Hoop in Leiden leverde de schroefstoomboot aan de Leidsche Stoombootmaatschappij De Volharding. De boot werd ingezet op een lijndienst tussen Leiden en Amsterdam en kon daar maximaal driehonderd personen vervoeren.
In 1931 kwam het schip in handen van H.J. Teije uit Haarlem, die er passagiers mee vervoerde op de Haarlemmerringvaart. De boot kreeg in 1948 M. Smits en zoon uit Woudrichem als eigenaar en maakte in de jaren vijftig regelmatig tochten over de Rijn naar Duitsland.
In 1966 kwam het schip naar Utrecht om dienst te doen als woning voor een gezin met dertien personen. In de jaren tachtig verhuurde de nieuwe eigenaar Han Verbeek het schip aan de Stichting Culture Boat, die er een coffeeshop in vestigde. De stichting nam het schip in 2013 over en besloot het achterstallige onderhoud aan te pakken.
Op de Wittevrouwensingel staat een tijdelijk verkooppunt tot de hasjboot is opgeknapt.

Wietboot gooit trossen los en vaart naar Vreeswijk