Tekort van 475 miljoen op toekomstige projecten ProRail

UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail in Utrecht komt voor projecten voor de periode 2018-2028 circa 475 miljoen euro tekort.
Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de financiën van ProRail voor beheer, onderhoud en vervanging van het spoor in die jaren, schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur dinsdag aan de Kamer.
ProRail wil veel meer geld uitgeven dan in het Infrastructuurfonds beschikbaar is. Volgens Mansveld kijkt ProRail naar maatregelen om het tekort weg te werken. De spoorbeheerder zal haar hier begin volgend jaar over rapporteren. Intussen zullen maatregelen genomen worden bij ProRail om de risico's voor de toekomst te beheersen.
De onderzoekers stellen elf maatregelen voor om de kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van het spoor te verlagen. Voor de langere termijn gaat het dan bijvoorbeeld om spoornetwerk minder complex te maken en toepassen van spoorvriendelijker materieel. Maar op korte termijn kan er geld bespaard worden door onderhoud meer overdag uit te voeren en langere treinvrije periodes. Dat kan flinke gevolgen hebben voor de vervoerders en de reizigers.
In het rapport worden ook nog een aantal "belangrijke budgettaire risico's" voor de toekomst gesignaleerd. Het gaat om de Betuweroute, een intensiever spoorgebruik in de toekomst, toenemend onderhoud aan tunnels, vervanging van de Oosterdokbruggen in Amsterdam, tegenvallende besparingen bij de invoering van prestatiegericht spooronderhoud.
Het is een nieuwe tegenslag voor staatssecretaris Mansveld die al onder vuur ligt van de oppositie vanwege problemen bij ProRail. Sommige partijen schermen zelfs met een motie van wantrouwen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.